Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Ranglijsten maken zorg inzichtelijker

19 oktober 2011
Patiëntenfederatie NPCF vindt dat ranglijsten voor de gezondheidszorg een belangrijk instrument zijn om de zorg inzichtelijker te maken voor patiënten.
De NPCF waarschuwt mensen er wel voor om zich niet blind te staren op de plaats die een ziekenhuis inneemt op een ranglijst. Dat zegt de NPCF vandaag bij het verschijnen van Elsevier's onderzoek 'De beste ziekenhuizen'.

Meander Medisch Centrum, Albert Schweitzer Ziekenhuis en St. Antonius Ziekenhuis krijgen hoogste score in het onderzoek. De ziekenhuizen zijn vergeleken aan de hand van openbare en feitelijke gegevens die ze aanleveren aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het programma Zichtbare Zorg.

Voor het eerst tellen 'volumenormen' mee, dat wil zeggen het minimum aantal keer per jaar dat een behandeling of operatie uitgevoerd moet worden in een ziekenhuis of door een specialist zodat de kans op risico's zo klein mogelijk is. Ook zijn voor het eerst resultaten van enquêtes naar de ervaringen van patiënten opgenomen. Deze enquêtes zijn opgesteld door verzekeraars, en worden gebruikt bij de inkoop van zorg.

De NPCF adviseert mensen om vooral te kijken naar de criteria waarop de ziekenhuizen beoordeeld worden. 'En die criteria moet je leggen naast de dingen die je zelf belangrijk vindt in ziekenhuizen,' zegt NPCF-directeur Wilna Wind. Tevens waarschuwt de NPCF voor de verwarring die de verschillende lijsten kan veroorzaken.

De NPCF vindt dat de ranglijsten pas echt waardevolle keuze-instrumenten worden als ze informatie geven die voor individuele patiënten relevant is. De Monitor Borstkankerzorg van Borstkankervereniging Nederland is daar een goed voorbeeld van. 'Wij willen toe naar een ranking waarbij je je eigen criteria aangeeft, per aandoening, en dat je dan een overzicht op maat krijgt van de beste ziekenhuizen, zoals bij de Borstkankermonitor' zegt Wilna Wind.

Tot slot wijst de NPCF erop dat de ranglijsten tot nu toe vooral voorzien in informatie over zaken waar je als patiënt vanuit mag gaan dat deze goed geregeld zijn. Een patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat een ziekenhuis er alles aan doet om doorligwonden te voorkomen en pijn optimaal te bestrijden.

'Dat zou je in zo'n lijst niet terug moeten hoeven vinden. Als patiënt wil je vooral weten of er in een ziekenhuis een arts is die zich gespecialiseerd heeft in jouw complexe aandoening. Dat je diagnose snel kan worden gesteld als er snel moet worden ingegrepen. En of het in het ziekenhuis zo georganiseerd is dat je met goede begeleiding weer snel naar huis kunt. En ook wat de ervaring is van andere patiënten met dat ziekenhuis. Dus al dragen de lijsten bij aan transparantie in de zorg, er blijft voor ons nog genoeg te wensen over.'