Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Ranglijsten maken zorg inzichtelijker
19 oktober 2011
Patiëntenfederatie NPCF vindt dat ranglijsten voor de gezondheidszorg
een belangrijk instrument zijn om de zorg inzichtelijker te maken voor
patiënten.
De NPCF waarschuwt mensen er wel voor om zich niet blind te staren op
de plaats die een ziekenhuis inneemt op een ranglijst. Dat zegt de NPCF
vandaag bij het verschijnen van Elsevier's onderzoek 'De beste
ziekenhuizen'.
Meander Medisch Centrum, Albert Schweitzer Ziekenhuis en St. Antonius
Ziekenhuis krijgen hoogste score in het onderzoek. De ziekenhuizen zijn
vergeleken aan de hand van openbare en feitelijke gegevens die ze
aanleveren aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het programma
Zichtbare Zorg.
Voor het eerst tellen 'volumenormen' mee, dat wil zeggen het minimum
aantal keer per jaar dat een behandeling of operatie uitgevoerd moet
worden in een ziekenhuis of door een specialist zodat de kans op
risico's zo klein mogelijk is. Ook zijn voor het eerst resultaten van
enquêtes naar de ervaringen van patiënten opgenomen. Deze enquêtes zijn
opgesteld door verzekeraars, en worden gebruikt bij de inkoop van zorg.
De NPCF adviseert mensen om vooral te kijken naar de criteria waarop de
ziekenhuizen beoordeeld worden. 'En die criteria moet je leggen naast
de dingen die je zelf belangrijk vindt in ziekenhuizen,' zegt
NPCF-directeur Wilna Wind. Tevens waarschuwt de NPCF voor de verwarring
die de verschillende lijsten kan veroorzaken.
De NPCF vindt dat de ranglijsten pas echt waardevolle
keuze-instrumenten worden als ze informatie geven die voor individuele
patiënten relevant is. De Monitor Borstkankerzorg van
Borstkankervereniging Nederland is daar een goed voorbeeld van. 'Wij
willen toe naar een ranking waarbij je je eigen criteria aangeeft, per
aandoening, en dat je dan een overzicht op maat krijgt van de beste
ziekenhuizen, zoals bij de Borstkankermonitor' zegt Wilna Wind.
Tot slot wijst de NPCF erop dat de ranglijsten tot nu toe vooral
voorzien in informatie over zaken waar je als patiënt vanuit mag gaan
dat deze goed geregeld zijn. Een patiënt moet erop kunnen vertrouwen
dat een ziekenhuis er alles aan doet om doorligwonden te voorkomen en
pijn optimaal te bestrijden.
'Dat zou je in zo'n lijst niet terug moeten hoeven vinden. Als patiënt
wil je vooral weten of er in een ziekenhuis een arts is die zich
gespecialiseerd heeft in jouw complexe aandoening. Dat je diagnose snel
kan worden gesteld als er snel moet worden ingegrepen. En of het in het
ziekenhuis zo georganiseerd is dat je met goede begeleiding weer snel
naar huis kunt. En ook wat de ervaring is van andere patiënten met dat
ziekenhuis. Dus al dragen de lijsten bij aan transparantie in de zorg,
er blijft voor ons nog genoeg te wensen over.'