Gemeente Eindhoven

'Gratis met de bus voor 12- en 65+' ook nog in 2012

Het college heeft besloten nog tot en met 31 december 2012 door te gaan met gratis OV voor kinderen en ouderen volgens de huidige regeling op vertoon van de Stadspas. Op dat moment loopt het contract af dat de gemeente hiervoor met vervoerder Hermes heeft afgesloten.

Uit evaluatie blijkt dat de effecten in de doelgroep positief zijn, maar ook dat het gratis OV onvoldoende bijdraagt aan de mobiliteitsdoelstellingen van de stad.
In lijn met de afspraken, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord, gaat de gemeente daarom onderzoeken of er maatregelen mogelijk zijn binnen het beschikbare budget, die meer bijdragen aan deze mobiliteitsdoelstellingen. Hierbij wordt wel rekening gehouden met de sociale effecten van het project.

Evaluatie

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven heeft de maatregel 'Gratis met de bus voor 12- en 65+' dit jaar opnieuw geëvalueerd. Zo is dat ook afgesproken in het coalitieakkoord 'Werken aan morgen'. Voor de evaluatie zijn met enquêtes en tellingen de effecten van het gratis openbaar vervoer in beeld gebracht, zoals dat ook al in 2007 en 2008 is gebeurd.

Uit de uitgevoerde evaluatie van het gratis busvervoer in 2011 blijkt dat de maatregel binnen de doelgroepen 12- en 65+ volgens de oorspronkelijke doelstellingen in alle gevallen positief scoort en succesvol is.

De oorspronkelijke doelstellingen waren primair: meer gebruik van de bus in plaats van de auto en beter gebruik van de reguliere openbaar vervoer voorzieningen. Als secundaire doelstellingen waren opgenomen: ouderen mobieler maken, kinderen vertrouwd maken met het openbaar vervoer en imago verbetering van het openbaar vervoer. Zelfs na 4 jaar is er nog altijd sprake van een groeiend aantal reizigers en een toenemend gebruik van het OV door ouderen en kinderen.

Desondanks is en blijft de bijdrage aan de stedelijke mobiliteits- en bereikbaarheidsdoelstellingen marginaal. Op basis van de uitgevoerde evaluatie en beschikbare mobiliteitsstatistieken blijkt dat er gemiddeld per werkdag slechts een relatief beperkt aantal autoritten wordt vermeden. Als mobiliteitseffect op het totaal van de stad is dit effect verwaarloosbaar op het gebied van o.a. luchtkwaliteit en bereikbaarheid, met name ook omdat het een dalurenmaatregel betreft, die dus vrijwel geen effect heeft in de spits.

Vervolg

Het gemeentelijk beleid focust zich op het stimuleren van het gebruik van OV en fiets in plaats van de auto (modal-shift), verbetering van de luchtkwaliteit, borgen van een goede bereikbaarheid van de stad en een doelmatig en efficiënt gebruik van het wegennet. Eind 2012 loopt het huidige contract met Hermes af.

Een eerste uitvraag bij de vervoerder maakt duidelijk dat verlenging van het project in de huidige vorm niet binnen het huidige budget past. In 2012 zal daarom onderzocht worden welke alternatieve maatregelen meer bijdragen aan de stedelijke mobiliteitsdoelstellingen welke in een raadsvoorstel aan de gemeenteraad worden voorgelegd. In dit voorstel zal ook aandacht worden besteed aan de doelgroep 55+. Eind 2010 is immers een burgerinitiatief ingediend om het bestaande gratis openbaar vervoer juist uit te breiden met deze nieuwe doelgroep. Echter, uit de eerste uitvraag bij de vervoerder blijkt dat uitbreiding van de huidige opzet met deze doelgroep leidt tot een verdrievoudiging van de kosten. Hiervoor is momenteel geen dekking beschikbaar. Tenslotte zal in het voorstel ook aandacht worden besteed aan het borgen van de sociale effecten van gratis OV.

De gemeenteraad zal uiteindelijk in de loop van 2012, aan de hand van dit voorstel definitief besluiten welke maatregelen er vanaf 2013 genomen worden om het openbaar vervoer te verbeteren en een grotere bijdrage te leveren aan de mobiliteitsdoelstellingen van de stad.