Zakelijke automobilisten willen telefoonprotocol
woensdag, 19 oktober 2011
Voorbeeldbedrijven presenteren hun telefoonprotocol bij de start van
'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden' Bijna de helft van de
zakelijke rijders die werken bij een bedrijf zonder richtlijnen over
bellen in de auto, wil dat hun werkgever hiervoor een gedragscode
opstelt. De belangrijkste reden hiervoor is dat dergelijke richtlijnen
een rustiger en veiliger gevoel geven tijdens het rijden.
Is er geen gedragscode, dan voert 16% van de ondervraagden onderweg
onderhandelingen of uitgebreide gesprekken. Dat terwijl 86% van de
zakelijke automobilisten op de hoogte is van het feit dat bellen ten
koste gaat van de aandacht voor het verkeer. Zo blijkt uit onderzoek
dat VVN liet uitvoeren onder zakelijke rijders.
`Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden'
De uitkomsten van het onderzoek zijn maandag gepresenteerd bij de start
van de campagne 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden'. Met
deze campagne willen VVN, het ministerie van IenM en campagnepartners
automobilisten bewust maken van de risico's van het gebruik van
telefoon en andere elektronische apparatuur tijdens het rijden.
Want is er sprake van afleiding, dan reageren bestuurders trager, gaan
ze slingeren en missen informatie. Vier op de vijf ongevallen zijn een
direct gevolg van afleiding. Daarom zal de politie tijdens de
campagneperiode extra handhaven op zaken als handheld bellen, de route
bestuderen en het lezen van e-mail achter het stuur.
Presentatie protocollen
Er is al een flink aantal bedrijven dat richtlijnen heeft over bellen
in de auto. Zeven van hen spelen een voorbeeldrol tijdens de campagne.
Bij de kick-off presenteerden zij hun telefoonprotocol, waarmee zij hun
medewerkers en andere weggebruikers willen beschermen tegen de risico's
van bellen in de auto.
De deelnemende bedrijven zijn Esso (Exxon Mobile), Schenk Papendrecht
BV, Shell, BP, Tata Steel, Gasunie en UPS Nederland.
Brancheorganisaties EVO en VNA steunen de campagne en roepen hun leden
op een telefoonprotocol op te stellen.
Motor aan, telefoon uit
De voorbeeldbedrijven kennen ieder een eigen aanpak. Zo verbiedt Esso
zijn werknemers al sinds 2004 om te bellen tijdens het rijden, hanteert
Tata Steel de regel `motor aan, telefoon uit' en heeft Schenk een
systeem in zijn auto's waarmee de telefoon blokkeert wanneer de handrem
van de auto eraf gaat.
Bekijk het videoverslag van de start van de campagne:
Veilig Verkeer Nederland