Politie IJsselland
Verplaatsbare flitspaal op de proef in Nederland
Regio, 19-10-2011 o De afgelopen twee weken heeft de verplaatsbare
flitspaal als proef gestaan in Den Nul in de gemeente Olst/Wijhe.
Met ingang van vandaag zal deze flitspaal weer staan op de N 347 nabij
Lemele. Hij blijft daar drie weken staan. Het betreft nog steeds een
proefopstelling, er wordt dus niet geverbaliseerd middels deze
flitspaal. De kans bestaat dat er elders op dat traject wel gewoon de
normale reguliere snelheidscontroles plaats vinden
In twee politieregios, IJsselland en Limburg-Zuid, loopt vanaf maandag
12 september gedurende drie maanden een proef met een verplaatsbare
flitspaal. Met de proef willen het Landelijk Parket Team Verkeer en de
verkeershandhavingsteams van de politie ervaring opdoen met dit voor
Nederland nieuwe handhavingsmiddel. Daarnaast wordt onderzocht wat het
effect van de verplaatsbare paal is op het weggedrag. Dit gebeurt met
metingen door wegkantradars en een enquête onder passanten.
Doel verplaatsbare paal
Met een verplaatsbare flitspaal is het mogelijk op verschillende
plaatsen op een traject te handhaven. De paal kan gedurende een paar
weken op één locatie staan om vervolgens een paar kilometer verderop te
worden geplaatst, of een tijdje op een geheel andere plek te worden
neergezet. Dit maakt de handhaving dynamischer, minder voorspelbaar en
daardoor effectiever dan met vaste opstelpunten. In Zwitserland heeft
de verplaatsbare flitspaal bewezen dat over een heel traject de
snelheid substantieel naar beneden kan worden gebracht. De
verplaatsbare paal heeft over een veel langer traject effect dat langer
doorwerkt dan de traditionele vaste opstelpunten.
Onderzoek snelheden
In de politieregio IJsselland is de N 347 tussen Ommen en Lemele
aangewezen als proeftraject voor de verplaatsbare paal. De paal wordt
maandag 12 september als eerste bij hectometerpaal 31.4 neergezet. De
weg komt - gelet op de hoge gemiddelde snelheden en kans op gevaarlijke
verkeerssituaties - in aanmerking voor handhaving. Op het traject zijn
drie locaties aangewezen waar de paal goed kan staan. Daarnaast zijn er
nog twee locaties in IJsselland aangewezen waar de paal wordt neergezet
in de proefperiode. De paal zal afwisselend drie weken op het genoemde
traject staan en twee weken op de andere locaties. Op beide trajecten
en de aparte locaties hangen wegkantradars. De wegkantradars hebben de
afgelopen twee weken al een zogenoemde nulmeting uitgevoerd. In de
onderzoeksperiode meten de wegkantradars continu, waardoor bekeken kan
worden of weggebruikers zich laten beïnvloeden door de aanwezigheid van
de paal. Ook kan worden geanalyseerd of de (gemiddelde) snelheid na
verloop van tijd afneemt, ook als de paal er niet staat (of zich elders
op het traject bevindt). De wegkantradars registreren het verkeer van
beide weghelften.
Flitspaal beboet nog niet
De verplaatsbare flitspaal schrijft nog geen verbalen omdat er nog geen
Nederlandse typegoedkeuring voor dit nieuwe handhavingsmiddel is. De
verplaatsbare paal functioneert wel, maar wordt voor deze proef niet
aangesloten op de verwerkingssystemen van de politie en het Centraal
Justitieel Incasso Bureau (CJIB). De politie voert tijdens het
onderzoek regelmatig met mobiele apparatuur snelheidscontroles uit in
de directe omgeving van de verplaatsbare paal. De weggebruikers kunnen
dus daadwerkelijk geverbaliseerd worden. Door toch te controleren, is
de te verwachte verandering in het rijgedrag beter toe te schrijven aan
de aanwezigheid van de verplaatsbare paal.
Werken met de verplaatsbare paal
De verplaatsbare paal wordt eenvoudig met een hijskraantje op een
vrachtwagen geplaatst en kan binnen 20 minuten in werking zijn. Omdat
de paal niet met detectielussen werkt, is het systeem na plaatsing
direct operationeel. Het exact uitrichten van de verplaatsbare paal van
deze leverancier is niet nodig, omdat gewerkt wordt met een roterende
lasertechniek.
Uitkomsten proef
De ervaringen van de verkeershandhavingsteams die met de verplaatsbare
paal proefdraaien en de uitkomsten van de metingen met de wegkantradars
en het onderzoek onder weggebruikers worden meegenomen bij de
beslissing om wellicht in de toekomst met dit nieuwe middel te gaan
werken. De evaluatie van deze proef staat gepland in januari 2012. De
praktische ervaringen van de VHTs worden meegenomen bij het vaststellen
van de eisen die aan de verplaatsbare paal worden gesteld in een
aanbestedingsprocedure.