Gemeente Breda

19okt
Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie
Gepubliceerd op 19 oktober 2011
Het college van burgemeester en wethouders geeft het voorlopig ontwerp voor de inrichting van de openbare ruimte van de (H)OV-busroute tussen de binnenstad en het nieuw te bouwen Station Breda vrij voor consultatie. Op basis van de resultaten van deze consultatie wordt een definitief ontwerp gemaakt. Uiteindelijk moet de busroute tussen de binnenstad en het nieuwe Station Breda eind 2013 klaar zijn.

Busterminal noordkant
In het nieuw te bouwen Station Breda komt een busterminal, waar zowel de stadsbussen als de bussen van het streekvervoer stoppen. Onder deze laatste categorie vallen ook de bussen van de hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) verbinding Etten-Leur - Breda - Oosterhout v.v. De nieuwe busterminal ligt aan de noordkant van het nieuwe station. Op dit moment liggen alle bushaltes op het Stationsplein aan de zuidkant van het station.

Mobiliteitswethouder Wilbert Willems: "Het verplaatsen van de busterminal van de zuidzijde naar de noordkant van het station heeft grote gevolgen voor allerlei vervoersstromen. Niet alleen voor het busverkeer, maar ook voor auto's, fietsen en voetgangers. Het is daarom goed dat iedereen op dit voorlopig ontwerp van de nieuwe inrichting van de openbare ruimte kan reageren."

Alfred Arbouw, wethouder Via Breda: "De nieuwe busroute is van groot belang voor de ontsluiting van de nieuwe openbaar vervoer terminal van Breda. Die terminal is het hart van het lokale en regionale openbaar vervoersysteem met de hoogwaardige regionale busverbinding met Etten-Leur en Oosterhout als belangrijk element hierin."

Nieuwe inrichting van de openbare ruimte

De openbare ruimte moet opnieuw worden ingericht, omdat er op veel plaatsen éénrichtingsverkeer komt in plaats van verkeer in twee richtingen (of andersom) en omdat er aparte busstroken komen.

Enkele belangrijke punten uit het inrichtingsplan zijn:
- directe en veilige fietsverbindingen vanaf het station naar andere delen van Breda en daarbuiten;

- op wegen door woonbuurten krijgen fietsers en voetgangers de ruimte;
- een evenwichtige verdeling van het autoverkeer over de Noordelijke Rondweg en nieuwe Stationslaan en minder autoverkeer op de singels;
- vervallen van de verlengde Sophiastraat tussen park Valkenberg en de singel, waardoor het park uitgebreid kan worden tot aan het water.

Tracé

Als de nieuwe busterminal eind 2013 in gebruik wordt genomen, rijden alle bussen, die nu vanaf de centrale bushalte op de Karnemelkstraat via de oostkant van de binnenstad (Beyerd-Vlaszak) van en naar het Stationsplein rijden, over een nieuwe route naar de nieuwe busterminal.

Op 24 september 2009 wees de Bredase gemeenteraad het tracé over de Terheijdenstraat - Delpratsingel - Kennedylaan aan als het tracé voor het openbaar vervoer tussen het station en de binnenstad.

Breda, 19 oktober 2011

Deel Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie op Twitter Deel Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie op Facebook Deel Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie op Hyves
Formaat: 19-10-2011
Formaat: 19-10-2011
18okt

Kick-off viering 5 mei 2012 in Breda

Burgemeester Van der Velden en wethouder Meeuwis hebben gisteren diverse maatschappelijke partners uitgenodigd mee te denken over de invulling van de ...
0 reacties
Deel Kick-off viering 5 mei 2012 in Breda op Twitter Deel Kick-off viering 5 mei 2012 in Breda op Facebook Deel Kick-off viering 5 mei 2012 in Breda op Hyves