19okt
Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie
Gepubliceerd op 19 oktober 2011
Het college van burgemeester en wethouders geeft het voorlopig ontwerp
voor de inrichting van de openbare ruimte van de (H)OV-busroute tussen
de binnenstad en het nieuw te bouwen Station Breda vrij voor
consultatie. Op basis van de resultaten van deze consultatie wordt een
definitief ontwerp gemaakt. Uiteindelijk moet de busroute tussen de
binnenstad en het nieuwe Station Breda eind 2013 klaar zijn.
Busterminal noordkant
In het nieuw te bouwen Station Breda komt een busterminal, waar zowel
de stadsbussen als de bussen van het streekvervoer stoppen. Onder deze
laatste categorie vallen ook de bussen van de hoogwaardig openbaar
vervoer (HOV) verbinding Etten-Leur - Breda - Oosterhout v.v. De nieuwe
busterminal ligt aan de noordkant van het nieuwe station. Op dit moment
liggen alle bushaltes op het Stationsplein aan de zuidkant van het
station.
Mobiliteitswethouder Wilbert Willems: "Het verplaatsen van de
busterminal van de zuidzijde naar de noordkant van het station heeft
grote gevolgen voor allerlei vervoersstromen. Niet alleen voor het
busverkeer, maar ook voor auto's, fietsen en voetgangers. Het is daarom
goed dat iedereen op dit voorlopig ontwerp van de nieuwe inrichting van
de openbare ruimte kan reageren."
Alfred Arbouw, wethouder Via Breda: "De nieuwe busroute is van groot
belang voor de ontsluiting van de nieuwe openbaar vervoer terminal van
Breda. Die terminal is het hart van het lokale en regionale openbaar
vervoersysteem met de hoogwaardige regionale busverbinding met
Etten-Leur en Oosterhout als belangrijk element hierin."
Nieuwe inrichting van de openbare ruimte
De openbare ruimte moet opnieuw worden ingericht, omdat er op veel
plaatsen éénrichtingsverkeer komt in plaats van verkeer in twee
richtingen (of andersom) en omdat er aparte busstroken komen.
Enkele belangrijke punten uit het inrichtingsplan zijn:
- directe en veilige fietsverbindingen vanaf het station naar andere
delen van Breda en daarbuiten;
- op wegen door woonbuurten krijgen fietsers en voetgangers de ruimte;
- een evenwichtige verdeling van het autoverkeer over de Noordelijke
Rondweg en nieuwe Stationslaan en minder autoverkeer op de singels;
- vervallen van de verlengde Sophiastraat tussen park Valkenberg en de
singel, waardoor het park uitgebreid kan worden tot aan het water.
Tracé
Als de nieuwe busterminal eind 2013 in gebruik wordt genomen, rijden
alle bussen, die nu vanaf de centrale bushalte op de Karnemelkstraat
via de oostkant van de binnenstad (Beyerd-Vlaszak) van en naar het
Stationsplein rijden, over een nieuwe route naar de nieuwe busterminal.
Op 24 september 2009 wees de Bredase gemeenteraad het tracé over de
Terheijdenstraat - Delpratsingel - Kennedylaan aan als het tracé voor
het openbaar vervoer tussen het station en de binnenstad.
Breda, 19 oktober 2011
Deel Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie op Twitter Deel
Ontwerp (H)OV busroute vrij voor consultatie op Facebook Deel Ontwerp
(H)OV busroute vrij voor consultatie op Hyves
Formaat: 19-10-2011
Formaat: 19-10-2011
18okt
Kick-off viering 5 mei 2012 in Breda
Burgemeester Van der Velden en wethouder Meeuwis hebben gisteren
diverse maatschappelijke partners uitgenodigd mee te denken over de
invulling van de ...
0 reacties
Deel Kick-off viering 5 mei 2012 in Breda op Twitter Deel Kick-off
viering 5 mei 2012 in Breda op Facebook Deel Kick-off viering 5 mei
2012 in Breda op Hyves
Gemeente Breda