Elf scheepswrakken Almere archeologisch rijksmonument

Persbericht van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

De gemeente Almere is elf archeologische rijksmonumenten rijker. Dit heeft de directeur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, dhr. C. van 't Veen, op woensdag 17 oktober bekend gemaakt. Hij deed dit namens de staatssecretaris van Cultuur, Halbe Zijlstra. Nooit eerder zijn zoveel schepen tegelijk als archeologisch rijksmonument aangewezen. Tot nu toe hadden slechts drie scheepwrakken in Nederland het predikaat 'archeologisch rijksmonument'. Alle drie die schepen liggen onderwater, terwijl de nieuwe 11 in Zuidelijk Flevoland 'op het droge' liggen. Wethouder mw. Berdien Steunenberg van Beheer, Leefomgeving en Cultuur van de gemeente Almere, ontving uit handen van Cees van 't Veen een oorkonde.

In de hele provincie Flevoland zijn 450 scheepswrakken bekend en de gemeente Almere heeft er 25, waarvan er 11 nu die speciale status hebben gekregen. Het gaat om zeven vrachtschepen, drie vissersschepen en een werkschuit. Ze beslaan vijf eeuwen maritieme geschiedenis: van de 15e tot en met de 19e-eeuw.

Het aanwijzingsbeleid (van de minister) t.a.v. archeologische monumenten is gericht op de vorming van een evenwichtig en representatief monumentenbestand. Een bestand met monumenten dat een goede weerspiegeling vormt van de bewoningsgeschiedenis in Nederland vanaf de prehistorie tot recentere tijden.
Gebleken is dat het huidige monumentenbestand uit balans is: bepaalde typen monumenten, waaronder het maritiem erfgoed, zijn zwaar ondervertegenwoordigd. Momenteel zijn slechts drie scheepswrakken wettelijk beschermd!
En dat terwijl het maritieme verleden juist zo bepalend en kenmerkend is voor onze (nationale) geschiedenis. Al vanaf de prehistorie hebben mensen in onze contreien met het water leren omgaan. Het water vormde niet alleen een bedreiging, maar heeft hen vooral ook veel welvaart bezorgd. De opkomst van de Hanzesteden, de Oostzeehandel en de oprichting van de VOC in de 17e eeuw ging gepaard met de massale bouw en vaart van vrachtschepen, visserschepen, sleepboten en oorlogsschepen. Ons maritieme erfgoed bestaat dan ook voor een aanzienlijk deel uit schepen die door stormen of averij gezonken zijn in de Zuiderzee, Noordzee of Waddenzee.

Honderden scheepswrakken zijn door de drooglegging van de IJsselmeerpolders aan de oppervlakte gekomen. De meeste daarvan zijn tijdens de inrichting van de polders opgeruimd. Gelukkig zijn er later in Zuidelijk Flevoland ook scheepswrakken fysiek beschermd door de toenmalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, waardoor ze tot op de dag van vandaag behouden konden blijven.
Zo zijn alle scheepswrakken in de gemeente Almere die vandaag wettelijk beschermd worden, afgedekt met aarde of ingekuild (afgedekt met plastic folie).

Betekent dit label 'Rijksmonument' nu dat er niets meer kan of mag en dat er dus een spreekwoordelijke stolp over zo'n scheepswrak wordt gezet? Cees van 't Veen, directeur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed: ' Nee, dat betekent het niet. Wij zullen altijd in overleg met de gemeente, eigenaren en projectontwikkelaars kijken naar eventuele veranderingen in het Almeerse polderlandschap. Met elkaar zullen we er dan zorg voor dragen dat de cultuurhistorische belangen wel goed worden meegewogen, maar toekomstige ontwikkelingen niet op voorhand onmogelijk worden'.

Voordeel van het predikaat Rijksmonument is dat een beroep kan worden gedaan op rijkssubsidieregelingen voor onderhoud en restauratie. Daarnaast is het een formele erkenning van deze elf scheepswrakken als nationaal cultureel erfgoed waar niet alleen Almere, maar ook Nederland als zeevarende natie, trots op kunnen zijn.




Razende Robot Reporter