KPMG
Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen
Waarom gaan oprechte en gewetensvolle medewerkers soms toch over de
schreef? Waardoor ontsporen integere en intelligente bestuurders? Wat
zorgt ervoor dat welwillende organisaties ineens hun klanten,
werknemers en aandeelhouders om de tuin leiden?
Deze vragen worden behandeld in het boek 'Waarom goede mensen soms
verkeerde dingen doen'. Aan de hand van wetenschappelijke experimenten
en aansprekende praktijkvoorbeelden beschrijft Muel Kaptein, partner
KPMG Forensic & Integrity, waarom goede mensen soms verkeerde dingen
doen. Maar ook hoe mensen boven zichzelf kunnen uitstijgen.
Het boek laat zien waarom fraudeurs zonnebrillen dragen, een scheve
schaats juist goed is, te veel regels tot vlegels leiden en
handenwassende collega's verdacht zijn. Eveneens wordt gewaarschuwd
voor het continue en sluipende gevaar van DSB, ofwel de doof-, stom- en
blindheid voor ethisch onzuivere acties en keuzes. Als oplossing
hiervoor introduceert Muel het 'tjellen'. Deze eigen vertaling van
'challenge' gaat om het uitdagen van elkaar en om het bevragen van
veronderstellingen, standpunten en werkwijzen; open, constructief en
prikkelend - zowel op de werkvloer, in de bestuurskamer als buiten de
organisatie.
Het boekwerk is bestemd voor bestuurders, managers en
staffunctionarissen die gedrag en cultuur binnen de organisatie beter
willen begrijpen en sturen.
Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel of via bol.com.