Trefwoorden: training klinische vaardigheden, studenten, Early Clinical
Experiences (ECE), eerstelijnszorg
Promotie drs. Doni Widyandana
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Promotores: prof.dr. A.J.J. Scherpbier, prof. S. Sastrowijoto
(Indonesia); Co-promotor: Dr. G. Majoor
Titel: "Integrating pre-clinical skills training in skills laboratory
and primary health care centers to prepare medical students for their
clerkships"
Woensdag 19 oktober 2011, 12.00 uur
Indonesische geneeskundestudenten ervaren problemen wanneer zij
overgaan van de preklinische naar de klinische fase van het
undergraduate curriculum. Veel studenten voelen zich slecht voorbereid
op opleiding in de klinische omgeving. Deze dissertatie onderzoekt de
overgangsproblemen van studenten van de Faculteit der Geneeskunde -
Gadjah Mada University (FM-GMU), Indonesië, en beschrijft de
implementatie van Early Clinical Experiences (ECE: vroege klinische
ervaringen) als mogelijke oplossing. Studenten die deelnamen aan ECE in
eerstelijnszorgcentra leren efficiënter tijdens hun eerste coschappen
en maken meer gebruik van de mogelijkheid om vaardigheden toe te passen
vergeleken met studenten die niet deelnamen aan ECE. Gezien de
beperkingen van coschappen qua duur en leermogelijkheden verhoogt dit
verschil duidelijk de effectiviteit van de klinische fase.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Maastricht University