Maastricht University

Trefwoorden: training klinische vaardigheden, studenten, Early Clinical Experiences (ECE), eerstelijnszorg


Promotie drs. Doni Widyandana
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences

Promotores: prof.dr. A.J.J. Scherpbier, prof. S. Sastrowijoto (Indonesia); Co-promotor: Dr. G. Majoor
Titel: "Integrating pre-clinical skills training in skills laboratory and primary health care centers to prepare medical students for their clerkships"
Woensdag 19 oktober 2011, 12.00 uur

Indonesische geneeskundestudenten ervaren problemen wanneer zij overgaan van de preklinische naar de klinische fase van het undergraduate curriculum. Veel studenten voelen zich slecht voorbereid op opleiding in de klinische omgeving. Deze dissertatie onderzoekt de overgangsproblemen van studenten van de Faculteit der Geneeskunde - Gadjah Mada University (FM-GMU), Indonesië, en beschrijft de implementatie van Early Clinical Experiences (ECE: vroege klinische ervaringen) als mogelijke oplossing. Studenten die deelnamen aan ECE in eerstelijnszorgcentra leren efficiënter tijdens hun eerste coschappen en maken meer gebruik van de mogelijkheid om vaardigheden toe te passen vergeleken met studenten die niet deelnamen aan ECE. Gezien de beperkingen van coschappen qua duur en leermogelijkheden verhoogt dit verschil duidelijk de effectiviteit van de klinische fase.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.