Raad van Bestuur NMBS
18/10/2011
Op dinsdag 18 oktober boog de Raad van Bestuur van NMBS zich over diverse
onderwerpen. Hierna de beslissingen.
Overwegende:
- dat tussen 2000 en 2010, het aantal vervoerde reizigers met 46 % is
toegenomen, hetzij 71 miljoen reizigers, een groei die geen enkele
andere Europese spoorwegoperator heeft gekend; dat volgens de
verwachtingen van het Federaal Planbureau een gelijkaardige groei wordt
verwacht voor de toekomst; maar dat de huidige aangeboden kwaliteit aan
de reizigers geen aanvaardbaar niveau bereikt; dat dit de voornaamste
uitdagingen van de NMBS zijn;
- dat, bovendien, het implementeren van de aanbevelingen van de
Commissie « Buizingen » de andere voornaamste prioriteit van de
onderneming is;
- dat de eigen vermogen van de NMBS daalden van 1,245 miljard in 2007
naar 584,7 miljoen in 2010, of een vermindering met meer dan de helft
in 3 jaar; dat als deze erosie geen halt wordt toegeroepen de NMBS haar
eigen vermogen op korte termijn tot nul herleid zou kunnen zien, en
aldus virtueel failliet zou zijn;
- dat de voogdijminister in haar brieven, waaraan op 14 oktober 2011
werd herinnerd, de NMBS heeft gevraagd om in overleg met de andere
entiteiten van de Groep maatregelen te definiëren die het financiële
evenwicht van de NMBS en de stabilisatie van de schuldenlast van de
NMBS-Groep zullen garanderen;
- dat in april 2011, in het kader van de goedkeuring van de rekeningen
2010 van de NMBS, de enige aandeelhouder van de NMBS, te weten de
NMBS-Holding, aanvaard heeft zijn continuïteitsverklaring aan de NMBS
te leveren op absolute voorwaarde dat de NMBS een financieel plan
2011-2015 goedkeurt dat haar ten laatste op horizon 2015 tot een EBITDA
leidt dat minstens in evenwicht is; dat deze conditio sine qua non
eveneens werd vereist door het College van Commissarissen-revisoren van
de NMBS om de rekeningen 2010 zonder voorbehoud goed te keuren;
- dat deze gezondmakingsfase 2012-2015 eveneens een noodzakelijke stap
is om het hoofd te kunnen bieden aan de behoefte om het aanbod van
spoorvervoer tussen 2016 en 2025 aanzienlijk te verhogen, dit alles met
verbetering van de stiptheid, de kwaliteit en de veiligheid, om te
beantwoorden aan de verwachte reizigersgroei zoals geschat door het
Federaal Planbureau;
de Raad van Bestuur keurt de hiernavolgende oriëntaties goed en belast
het Directiecomité vanaf nu met de voorbereiding van hun implementatie,
na deze te hebben voorgelegd aan de erkende personeelsorganisaties
overeenkomstig de wettelijke bepalingen en na het naar behoren
informeren van de gebruikersverenigingen en andere stakeholders alsook
na het vragen van het advies van het Raadgevend Comité van de
Gebruikers.
1. De Raad van Bestuur onderschrijft de noodzaak het aanbod van
spoorvervoer tussen 2016 en 2025 aanzienlijk te verhogen, dit alles met
verbetering van de stiptheid, de kwaliteit en de veiligheid, om te
beantwoorden aan de verwachte reizigersgroei zoals geschat door het
Federaal Planbureau.
Deze verhoging van het spooraanbod zou gepaard moeten gaan met een
verbetering van de frequentie, de amplitude, het comfort, de informatie
aan de reizigers, de toegankelijkheid en zou, op termijn, een positieve
impact moeten hebben op de werkgelegenheid.
2. De Raad van Bestuur bevestigt haar wil om de planning m.b.t. de
implementatie van TBL1+ verder te zetten zodat alle voertuigen ten
laatste in 2013 met TBL1+ uitgerust zullen zijn. De
investeringsbedragen die in het meerjareninvesteringsplan 2013-2025
moeten worden opgenomen bedragen 7,3 miljoen.
De Raad van Bestuur bevestigt trouwens haar beslissing van 23 september
2011 m.b.t. het masterplan inzake de installatie van het
veiligheidssysteem ETCS op al haar rollend materieel ten laatste tegen
2023. De investeringsbedragen die in het meerjareninvesteringsplan
2013-2025 moeten worden opgenomen bedragen 1,863 miljard, inclusief de
bijkomende werklasten op het niveau van de studiediensten vanaf 2013 en
op het niveau van de werkplaatsen vanaf 2016.
3. De Raad van Bestuur bevestigt de voorziene investeringen in nieuw
rollend materieel die enerzijds zullen toelaten om vanaf nu het aantal
zitplaatsen met 60.000 eenheden te verhogen tussen nu en 2015. Dit zal
toelaten de stiptheid aanzienlijk te verbeteren, aangezien meer dan een
kwart van de huidig opgetekende vertragingen worden veroorzaakt door
materieelpannes.
Voor de daaropvolgende jaren wil de Raad een ontwerp van
investeringsplan voorstellen dat aan de behoeften van de groei van het
aanbod en aan de vervanging van het verouderd materieel beantwoordt.
4. De Raad van Bestuur keurt de hierna volgende maatregelen goed om de
bijkomende efficiëntiewinsten ten belope van 97,55 miljoen vanaf 2013
te realiseren, welke onontbeerlijk zijn om de financiële gezondheid van
de NMBS te herstellen :
a) tegen 2015 zullen besparingen ten belope van 26 miljoen worden
gerealiseerd op de kosten m.b.t. ICT, publiciteit, erelonen van
advocaten, consultancy, aankopen niet direct verbonden met het
onderhoud en de veiligheid, representatiekosten, kantoorbenodigdheden,
huur en schoonmaak van de gebouwen, catering, documentatie, factage
enz. alsook dankzij de vermindering, aanvaard door de NMBS-Holding op
objectieve gronden, van het aandeel van de NMBS in het deficit van de
bedrijfsrestaurants.
b) een verbetering van de productiviteit in de werkplaatsen met 4%/jaar
dankzij het project Be-Lean, de leeftijdspiramide en de geplande
investeringen inzake modernisering. Dit zal toelaten om tegen 2015 een
besparing van 36,6 miljoen te genereren, maar za l zich, gezien de
toename van de werklast, vertalen in een daling van het netto
tewerkstellingsvolume met 250 FTE's .
c) de beperking van de overhead door de niet-vervanging van 1/3 van de
op pensioenstellingen in de administratieve diensten en in de lokale
omkaderende administraties, dit is een besparing van 9,75 miljoen op
horizon 2015.
d) de gefaseerde reorganisatie van de regionale permanenties, hetgeen
een besparing oplevert van 1 miljoen tegen 2015.
e) een betere beheersing van het energieverbruik (plaatsing van
energiemeters in de treinen, hulp bij de besturing enz. ) om een
beperking van het energieverbruik van 1% per jaar te bekomen, hetzij
een geraamde besparing van 2 miljoen tegen 2015.
f) de invoering van deeltijdse medewerkers op vrijwillige basis op
deeltijdse werkposten (call centers, loketten, behoeften op piekuren),
hetgeen een besparing oplevert van 6,7 miljoen tegen 2015.
g) de invoering, tegen eind 2012, van dossierkosten ( 2,5 per dossier)
voor de verkoop van internationale biljetten met kredietkaart via
internet, met dien verstande dat betalingen via internet met
debetkaarten (via Bancontact) vrijgesteld blijven van dossierkosten.
Deze besparing wordt geraamd op 1,5 miljoen tegen 2015.
h) de verbetering van de marges van NMBS Europe als operator Thalys,
Fyra en TGV, voor een bedrag van 5,2 miljoen tegen 2015.
i) de toepassing van een versoepeling van de regels met betrekking tot
de overgangen van het rijdend personeel, zoals voorzien in het huidig
sociaal akkoord, waardoor een besparing wordt voorzien van 7 miljoen
tegen 2015.
j) de verbetering van het beleid inzake herklassering van de volledig
en definitief ongeschikte personeelsleden, wat een besparing moet
mogelijk maken van 1,8 miljoen tegen 2015.
5. De Raad van Bestuur vraagt een vermindering van de eenheidsprijs, in
het bijzonder van de prestaties HR en ICT alsook van de huur die door
NMBS Holding aan NMBS worden gefactureerd.
6. Deze maatregelen houden tussen 2012 en 2015 geen tariefverhogingen
in het binnenlands verkeer in die hoger zijn dan maximaal de inflatie.
7. De Raad van Bestuur beslist geen stopplaatsen te sluiten. Niettemin
belast zij het Directiecomité ermee:
- een grondige studie uit te voeren over de optimalisatie van de
stopplaatsen (sluiting en opening of heropening) in het kader van de
opstelling van het nieuwe transportplan 2013-2025, rekening houdend met
de gerealiseerde of geplande investeringen bij Infrabel;
- in afwachting af te stemmen met Infrabel om in voorkomend geval de
geplande investeringen tussen nu en eind 2012 te bevriezen.
8. Voor zover het nieuwe beheerscontract, dat vanaf 2013 van kracht zal
zijn, het toelaat, aanvaardt de Raad van Bestuur de afschaffing, vanaf
de dienstregeling van december 2012, van de treinen
- waarvan de commerciële opbrengsten niet eens de factuur van de
tractie-energie dekken en
- die niet meer dan 40 reizigers vervoeren, drempel waaronder de bus en
zelfs de auto een economische en ecologische kost hebben die lager is
dan deze van de trein.
- bovendien meent de Raad van Bestuur dat de wil van de Staat moet
worden gerespecteerd, zoals deze wordt uitgedrukt in het
beheerscontract 2008-2012, onder meer voor wat betreft de amplitude.
Dit vertaalt zich in de schrapping van 170 treinen van het binnenlands
verkeer vanaf december 2012.
Er wordt tevens onderstreept dat de treinen die deel zullen uitmaken
van de GEN-bediening zoals deze laatste in het kader van het volgende
beheerscontract zal worden gedefinieerd niet zullen worden afgeschaft:
het betreft hier potentieel 33 treinen.
De Raad van Bestuur belast het Directiecomité, vanaf nu, in dialoog met
de betrokken gewestelijke maatschappijen voor openbaar vervoer, de
mogelijkheid te bestuderen om openbaar vervoer aan te bieden dat beter
aangepast is aan de vraag, meer economisch en meer ecologisch is (bv.
bus), teneinde een minimaal vervoersaanbod te behouden wanneer wordt
overwogen 3 opeenvolgende treinen af te schaffen of indien het
treinaanbod binnen de 60 minuten geen alternatief voorstelt.
Daarnaast zullen onderhandelingen aangevat worden met onze
internationale partners met het oog op de afschaffing in 2014 van 23
grensoverschrijdende treinen waarvan de commerciële opbrengsten de
factuur van de tractie-energie niet dekken en die niet meer dan 40
reizigers vervoeren.
In het totaal zou dit een vermindering van het aanbod in
trein-kilometer van maximaal 1,91% kunnen vertegenwoordigen en zouden
ongeveer maximaal 2 800 reizigers betrokken kunnen zijn. Op deze basis
zou de gerealiseerde besparing tegen 2015 13 miljoen bedragen.
9. De Raad van Bestuur belast het Directiecomité ermee zo spoedig
mogelijk, met respect voor het sociaal akkoord, een programma op te
stellen van interne vrijwillige mutaties, om op significante wijze het
overtallig personeel in de goederenstations te verminderen, aangezien
het filialiseringsplan van de goederenactiviteit zoals goedgekeurd door
de Europese Commissie het behoud van deze activiteit in de schoot van
de NMBS voorziet.
Bovendien vraagt de Raad van Bestuur met aandrang aan NMBS-Holding om
zonder uitstel een programma op te stellen dat het mogelijk maakt bij
voorrang dit overtallig personeel tewerk te stellen bij Infrabel en bij
de Holding, eerder dan beroep te doen op externe aanwervingen.
De Raad van Bestuur wenst eveneens dat de mogelijkheid wordt bevestigd
om het saldo van de provisie "vertrekplan voor oudere werknemers" aan
te wenden om de provisie "delta factorkost" met eenzelfde bedrag te
verhogen.
Verder belast de Raad van Bestuur de Voorzitster en de
Gedelegeerd-Bestuurder, schriftelijk de Voorzitter en de
Gedelegeerd-Bestuurder van NMBS Logistics NV te vragen dat zij
bevestigen, op basis van de geactualiseerde financiële gegevens, dat de
doelstelling van 30 miljoen EBITDA die aan NMBS Logistics NV werd
opgelegd, wel degelijk bereikt zal worden eind 2012. Bovendien, dat zij
desgevallend de bijkomende maatregelen preciseren om dit te bereiken.
10. De Raad van Bestuur belast het Directiecomité:
- met de voortzetting van de uitwerking van het ondernemingsplan om het
ontwerp opnieuw aan de Raad van Bestuur voor te leggen met het oog op
onderhandelingen met de voogdijoverheid voor de afsluiting van een
volgend beheerscontract ;
- in het kader van het ondernemingsplan en de opstelling van het
vervoersplan, een gestructureerd overleg op te zetten met de
gewestelijke maatschappijen voor openbaar vervoer, om na te denken over
een geïntegreerd optimaal aanbod van openbaar vervoer, gebaseerd op het
profiel van de betrokken reizigers.
NMBS