Viggo Waas in campagne ''Sluit je ogen niet voor mensenhandel"
Persbericht van Federatie Opvang
CoMensha, het Coördinatiecentrum ter bestrijding van mensenhandel,
start op 18 oktober de social media campagne sluitjeogenniet.
Cabaretier Viggo Waas steunt de actie en is te zien in het ''sluit je
ogen niet'' filmpje. De laatste 5 jaar is er jaarlijks een stijging van
bijna 10% van het aantal meldingen van (mogelijke) slachtoffers van
mensenhandel (inclusief de seksindustrie). Het aantal (mogelijke)
slachtoffers van overige uitbuiting - niet uit de sekshandel - is het
laatste jaar met meer dan 100% toegenomen. In de campagne van CoMensha
wordt iedereen uitgenodigd om via een actiewebsite, picbadge, ecards,
facebook en twitter mee te helpen de onzichtbaarheid van mensenhandel
te stoppen. Het publiek heeft een belangrijke rol om uitbuiting te
signaleren. Door vroege signalering van mensenhandel kan veel leed
worden voorkomen.
Op www.sluitjeogenniet.nl is alle informatie over de campagne te vinden
en het filmpje te zien.
Toename aantal slachtoffers
Het aantal aangemelde slachtoffers dat een opvangplek nodig heeft neemt
ook dit jaar toe.
Het aantal meldingen van slachtoffers in 2010 was 993. CoMensha
verwacht dat het aantal meldingen dit jaar naar ruim boven de 1000 zal
stijgen. In totaal zijn 83 nationaliteiten aangemeld.
Het aantal Nederlandse slachtoffers bedraagt bijna 1 op 3. CoMensha is
nu al genoodzaakt om extra medewerkers in te zetten om de toegenomen
aantallen slachtoffers adequaat te kunnen helpen.
Uitbuiting in diverse sectoren
Uitbuiting en mensenhandel vinden niet alleen plaats in de
seksindustrie. Ook bij de land- en tuinbouw, de horeca, huishoudelijk
werk en de bouw is sprake van moderne slavernij waarbij mensen hun
vrijheid verliezen en tegen een hongerloon onder slechte
arbeidsomstandigheden hun werk moeten verrichten. Preventie en
bewustwording van potentiële slachtoffers, bedrijfsleven & branches en
vooral van het publiek is noodzakelijk om de strijd aan te kunnen gaan
met (de onzichtbaarheid van) mensenhandel. Alleen opsporing en
vervolging van mensenhandel is onvoldoende.
Sluit je ogen niet voor mensenhandel
Met behulp van de slogan - Denk eens na over uitbuiting! Sluit je ogen
niet voor mensenhandel! - worden publiek, politiek en instanties
gewezen op het onzichtbare leed bij slachtoffers. Het actiethema is:
geef mensenhandel een gezicht, stop de onzichtbaarheid. Er is een
filmpje gemaakt die mensen wakker moet schudden: uitbuiting vindt ook
plaats in Nederland, misschien wel bij jou in de buurt.
Ook zijn er ecards gemaakt om aandacht te vragen voor alle vormen van
uitbuiting en mensenhandel. Gevraagd wordt om tenminste 18 dagen een
picbadge te plaatsen op je facebook of twitteraccount.
Meer opvangplaatsen nodig
De aanpak van mensenhandel heeft prioriteit van de overheid, justitie,
gemeenten en politie.
De toename van het aantal meldingen is hiervan mede het gevolg. Door de
toename zijn er meer opvangplaatsen nodig evenals adequate hulp en
begeleiding voor de diverse soorten slachtoffers.
Het aantal slachtoffers van mensenhandel is zeer waarschijnlijk hoger
dan het aantal meldingen dat CoMensha registreert. Met de hulp van het
publiek hoopt CoMensha dat nog meer slachtoffers van mensenhandel in
beeld komen waardoor zij opvang, hulp en begeleiding krijgen.
Links:
http://www.sluitjeogenniet.nl
Razende Robot Reporter