Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij in Nederland
Persbericht van Humanitas
Rapport van FairWork: 10 procent Nederlanders weet dat er onder hun
ogen mensen worden uitgebuit
Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij in Nederland
Amsterdam, 18 oktober 2011 - Slechts 10% van de Nederlanders weet dat
moderne slavernij nog onder hun ogen voorkomt. Dat blijkt uit onderzoek
van FairWork. Deze organisatie begint daarom vandaag, op de Europese
dag tegen de Mensenhandel, de campagne Moderne slavernij, dichterbij
dan je denkt.
FairWork liet in september 2011 door CentERdata uitzoeken wat
Nederlanders weten over uitbuiting en mensenhandel - de moderne variant
van slavernij.
Per jaar worden duizenden mannen, vrouwen en kinderen in ons land
slachtoffer van mensenhandel. Niet alleen in de prostitutie, maar
bijvoorbeeld ook in de land- en tuinbouw, horeca en bouw. Toch is maar
één op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte. Een kwart van de
ondervraagden zegt dat mensenhandel 'wereldwijd' voorkomt, waarbij één
op de drie Nederlanders Afrika noemt en ruim 18% Azië.
Geschokt
Als consumenten geconfronteerd worden met het feit dat mensenhandel
vlak onder hun ogen plaatsvindt, reageren ze geschokt. Bijna 90% van de
Nederlanders vindt dat de overheid harder moet optreden. Toch vindt één
op de drie Nederlanders het wel begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor
zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten.
FairWork wil Nederlandse consumenten bewuster maken van moderne
slavernij in Nederland. Het publiek speelt namelijk een belangrijke rol
in de bestrijding van mensenhandel; consumenten kunnen bedrijven vragen
zich uit te spreken tegen moderne slavernij.
Checklist
Verder kunnen ze zelf in actie komen. FairWork heeft een online
checklist opgesteld die hen aanmoedigt de juiste vragen te stellen aan
mogelijke slachtoffers. Vermoedens van mensenhandel kunnen gemeld
worden bij Meld Misdaad Anoniem (0800-7000).
Met de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt speelt
FairWork in op de vraag naar goedkope arbeid in Nederland. Consumenten
worden via social media, online advertenties en acties van het
FairWorkteam naar de campagnewebsite www.goedkopearbeidskracht.nu
gelokt. Kiezen ze daar een schoonmaakster voor 2,50 per uur of een
schilder voor 4 euro, dan worden ze geconfronteerd met het feit dat
zulke lage salarissen één van de signalen van moderne slavernij zijn.
Andere signalen zijn werken onder dwang, door je baas beperkt worden in
je vrijheid en gevaarlijk of ongezond werk doen. Vervolgens worden de
bezoekers van de actiesite opgeroepen digitaal te protesteren tegen
moderne slavernij.
Over FairWork
FairWork komt voort uit de organisatie Bonded Labour in Nederland
(BLinN), een initiatief van Humanitas en OxfamNovib. Wij zetten ons in
om Nederland bewust te maken van het feit dat er - soms vlak onder onze
ogen - mensen uitgebuit worden. We willen deze moderne slavernij
voorkomen en bestrijden. Zodat er op de lange termijn geen slachtoffers
meer zullen zijn.
Dat doen we door enerzijds steun te bieden aan slachtoffers van
mensenhandel en uitbuiting, en anderzijds door publiek, politiek en
werkgevers in Nederland te informeren over deze grove schending van de
mensenrechten.
*
Links:
http://fairwork.nu
Razende Robot Reporter