Consumentenbond
Transparantie telecomwebsites onvoldoende
* 18 oktober 2011
Het is lastig om de gewenste informatie te vinden op de websites van de
telecomaanbieders, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ruim 30
consumenten, waaronder de Tweede Kamerleden Ad Koppejan (CDA) en Jhim
van Bemmel (PVV), namen de proef op de som. De Consumentenbond raadt
mensen aan om op telecomwebsites altijd de pdf-bestanden te raadplegen
met informatie over de tarieven en de voorwaarden.
Bekijk de video
De Consumentenbond liet consumenten de websites van Ben, HI, KPN,
Telfort, T-Mobile en Vodafone bekijken en van de telecomwinkels
Belcompany, The Phone House en Telefoonkopen. De ondervraagden
probeerden antwoord te vinden op een lijst met vragen over een
specifiek abonnement. Informatie over de voorwaarden, zoals de
houdbaarheid van tegoeden en het afronden van gesprekken naar minuten
of seconden, bleek lastig te vinden. Koppejan vindt dat de websites
transparanter gemaakt moeten worden: 'er is nog heel veel te verbeteren
voor de consument'. Ook Van Bemmel ziet ruimte voor verbetering: 'maak
de websites intuïtiever'. Providers zijn overigens verplicht de
pdf-bestanden met informatie over tarieven en voorwaarden volgens een
door de OPTA vastgesteld format op hun website te presenteren.
Campagne
Om consumenten wegwijs te maken in de telecomjungle, voert de
Consumentenbond de campagne Telecomplicaties?! Op de campagne
Telecomplicaties staat een overzicht van tips en valkuilen per
provider. Ook stelt de Consumentenbond in de rubriek 'Provider leg eens
uit' vragen aan providers zoals: 'Waarom zijn de bundels voor
internetten, bellen en sms'en maar beperkt houdbaar' en 'waarom
betekent meer internetten automatisch ook meer bellen en sms'en?'