Gemeente Lelystad
Gemeente en provincie willen betere aansluiting Lelystad op A6
Dinsdag 18 oktober 2011
Verkeer op de A6
De provincie Flevoland en de gemeente Lelystad dringen bij het Rijk aan
om op korte termijn de verkeerssituatie op de A6 bij Lelystad aan te
pakken. Met name in de avondspits treedt er filevorming op voor de
afrit naar Lelystad. Uit een bereikbaarheidsstudie van ingenieursbureau
Oranjewoud blijkt dat de problemen de komende jaren fors gaan toenemen.
Ook in de ochtendspits ontstaan dan problemen om de A6 op te komen.
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur & Milieu)
moet daarom geld beschikbaar stellen om deze knelpunten op te lossen,
vinden provincie Flevoland en gemeente Lelystad.
Ontwikkelingen
"Wij zijn volop bezig met de ontwikkeling van zuidelijk Lelystad,"
vertelt wethouder Luchtenveld van de gemeente Lelystad. "Er wordt
gebouwd aan de nieuwe woonwijk Warande. De luchthaven zal de komende
jaren gaan groeien. Tussen Lelystad Airport en de A6 wordt
bedrijventerrein Airport Garden City ontwikkeld, inclusief het al
bestaande Larserpoort. In Lelystad-Noord komt Flevokust met
overslaghaven tot ontwikkeling. Deze ontwikkelingen vragen om een goede
bereikbaarheid. De huidige aansluiting Lelystad is onvoldoende om de
groeiende verkeersstromen te kunnen verwerken," aldus de wethouder.
Voorkeur voor derde aansluiting
De voorkeur van provincie en gemeente gaat uit naar een nieuwe (derde)
aansluiting van Lelystad op de A6 in combinatie met de aanleg van het
daar geplande station (Lelystad-Zuid). Hierdoor krijgt Lelystad betere
verbindingen, dus kortere reistijden, met Amsterdam. Daarvoor is het
ook nodig de A6 te verbreden tussen Lelystad en Almere. Het Rijk heeft
echter aangegeven vooralsnog geen geld hiervoor beschikbaar te hebben.
Tussenmaatregel
Als tussenmaatregel en als voorbereiding op een volwaardige nieuwe
derde afslag vragen de provincie en de gemeente de minister de
bestaande aansluiting bij Lelystad met spoed aan te pakken. "Wij zouden
graag zien dat de afrit vanuit de richting Almere verbreed wordt tot
twee rijstroken en de oprit richting Almere wordt verlengd, zodat het
verkeer beter kan invoegen," aldus gedeputeerde Lodders. Financiering
van deze maatregelen zou kunnen gebeuren vanuit het programma `Beter
Benutten'. Dit is een programma dat de minister in het leven heeft
geroepen om in korte tijd knelpunten op het wegennet weg te werken.
Aanvullend zullen provincie en gemeente maatregelen op het eigen
wegennet realiseren.
Station Lelystad Zuid na 2020
Met NS en Prorail is gesproken over de opening van een station in
Lelystad-Zuid. Op basis van de huidige inzichten over de woningbouw is
een station Lelystad-Zuid waarschijnlijk pas na 2020 haalbaar. Dit
betekent dat de openbaar vervoerontsluiting van zuidelijk Lelystad
(voor de bewoners van het nieuwe in aanbouw zijnde stadsdeel Warande)
de komende jaren via station Lelystad Centrum zal lopen.
Monitoring
Met zowel het Rijk, als NS en Prorail is afgesproken de ontwikkeling
van Lelystad goed te volgen. Op het moment dat bijvoorbeeld de
ontwikkeling van Lelystad Airport in een stroomversnelling raakt, wordt
opnieuw gekeken of een derde aansluiting A6 en/of aanleg station in
Lelystad-Zuid (Warande) versneld moeten worden aangelegd.
Ja