Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
besparingsplan
TreinTramBus protesteert met ijsbeer tegen besparingsplan
dinsdag, 18 oktober 2011 13:25
NMBS zet reizigers in de kou
Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert vandaag voor de tweede
keer tegen het besparingsplan van de spoorwegen. TreinTramBus bracht
een ijsbeer mee: de NMBS laat namelijk 6.000 reizigers in de kou staan.
Vandaag bespreekt de Raad van Bestuur van de NMBS voor
de tweede keer het besparingsplan. Zaterdag maakte de krant De
Standaard een lijst van 300 treinen bekend die geschrapt zouden worden.
Dagelijks worden hierdoor zo'n 6.000 reizigers getroffen.
Voor veel vroege of late treinen bestaat gewoon geen alternatief. Wie
voor zijn woonwerkverplaatsing afhankelijk is van de eerste trein van
de dag, zal vaak gewoon niet meer tijdig op bestemming geraken.
Het is juist dat een aantal van die treinen een lage bezettingsgraad
heeft. "Vaak heeft dat te maken met een onaantrekkelijk aanbod", zegt
Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Neem nu Brussel-West:
in de ochtendspits, het drukste moment van de dag, rijden daar minder
treinen dan anders. Er is geen tariefintegratie met de metro en de
helft van de treinen rijdt niet verder naar Brussel-Zuid. Eigenlijk is
Brussel-West alleen vanuit Dendermonde goed bereikbaar, dat volstaat
niet. Nu wordt het treinaanbod er gehalveerd, een echte kaalslag."
TreinTramBus stelt dat de kostprijs van een stoptrein te hoog is.
Infrabel, dat instaat voor de aanleg en het onderhoud van de sporen, is
hiervoor mede verantwoordelijk. De infrastructuurbeheerder rekent te
hoge tarieven aan voor het reizigersvervoer. "Voor een stop in een
onbemande stopplaats rekent Infrabel maar liefst zes keer meer aan dan
Nederland. Het is nogal evident dat een stoptrein dan niet meer
rendabel is. Infrabel is een overheidsbedrijf. TreinTramBus roept de
volgende regering dan ook op om de tarievenpolitiek van Infrabel te
herbekijken en de scheeftrekking ten nadele van de stoptrein terug te
draaien", zegt Jan Vanseveren.
TreinTramBus verwijst het besparingsplan van NMBS naar de prullenmand.
Het spoorvervoer moet verder blijven groeien, zoals het ook de voorbije
tien jaar heeft gedaan. Voor alternatieve besparingsmogelijkheden raadt
TreinTramBus aan eerst te kijken naar de dure consultancyopdrachten die
de NMBS jaarlijks miljoenen euro's kosten.
> Bekijk onze actie in het journaal (één)