Nederlanders willen geen eeuwig leven op social media
Persbericht van Nuvema
BAARN - Ruim 61% van de Nederlanders wil dat zijn online profiel direct
wordt verwijderd na een overlijden. Dit blijkt uit een onderzoek van
Nuvema Uitvaartverzekering. Een eeuwig online leven op Hyves, Facebook,
Linkedin en Twitter is daarmee niet populair. Een kwart van de mensen
laat de keuze over aan de nabestaanden en slechts 8% wil een digitale
herdenk- en rouwplek.
"Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm
van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze
als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter
profiel", aldus Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema
Uitvaartverzekering.
Social Media Testament
Meer dan 2 op de 3 gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit
nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis.
Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun
dierbare moet gebeuren. Naar aanleiding van deze resultaten heeft
Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament ontwikkeld.
Hiermee kan gemakkelijk worden aangeven wat er met de online profielen
moet gebeuren na een overlijden.
Aanpassen en verwijderen sociale media profiel
Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van
overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim
25% van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten.
Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een 'Handleiding aanpassen of
verwijderen social media van overledene' geschreven. Zo kunnen
nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.
Over Nuvema Uitvaartverzekering
Nuvema Uitvaartverzekering bestaat sinds 1949 en heeft ruim 300.000
klanten in heel Nederland. Door het persoonlijke advies van de 75
uitvaartadviseurs en de nauwe contacten met 300 lokale
uitvaartverzorgers is de uitvaartverzekering van Nuvema op maat gemaakt
en daardoor volledig passend bij de uitvaartwensen.
Onderzoeksopzet
In oktober 2011 onderzocht Multiscope in opdracht van Nuvema
Uitvaartverzekering onder 1000 Nederlandse consumenten of zij hebben
nagedacht over hun digitale nalatenschap en wat er met hun online
erfenis zou moeten gebeuren. De volledige resultaten en onderzoeksopzet
zijn te vinden op www.nuvema.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.nuvema.nl
Bijlage:
* socialmediatestamentpdf
* nederlander wil geen eeuwig leven op social mediadoc
Razende Robot Reporter