Operations Management in context: praktijk en praktijken
Datum: 18 oktober 2011
Oratie: dhr. prof.dr. D.P. van Donk, 16.15 uur, Aula Academiegebouw,
Broerstraat 5, Groningen
Titel: Operations Management in context: praktijk en praktijken
Leeropdracht: Operations Management
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Operations management in context: praktijk en praktijken
In zijn oratie gaat Dirk Pieter van Donk in op de praktijk en
praktijken van operations management, het vakgebied dat zich richt op
de beheersing en coördinatie van het voortbrengen van goederen en
diensten in en tussen bedrijven. Daarmee omvat operations management
processen als inkoop, productie, opslag, distributie en levering, maar
ook verbetering van dergelijke processen. Onderzoek binnen operations
management is niet alleen gericht op het ontwikkelen van
optimaliseringmodellen. Ook het beschrijven en begrijpen van de
praktijk en de praktijken van managers maakt deel uit van operations
management onderzoek, evenals de relaties met andere
managementgebieden. Interne en externe factoren bepalen mede hoe
operations managers invulling geven aan hun dagelijkse werkzaamheden,
maar in onderzoek wordt er niet altijd voldoende aandacht gegeven aan
die contextfactoren.
Interne factoren hebben betrekking op de inrichting van het proces en
specifieke karakteristieken van dat proces. Het onderzoek in de
voedings- en genotmiddelenindustrie is een voorbeeld van hoe interne
factoren, die samenhangen met de technologie en de aard van het
product, invloed hebben. Voorbeelden zijn beperkte houdbaarheid van
producten en opslag van halffabricaat vóór verpakken. Deze
karakteristieken leiden tot situatie-afhankelijke problemen en
oplossingen.
Externe factoren hebben betrekking op vraagonzekerheid, complexiteit
van de omgeving, concurrentie en/of markteisen. Uit empirisch onderzoek
blijkt dat juist deze factoren rond de coördinatie van de leveringen
tussen bedrijven, de effectiviteit van de aard van de samenwerking
bepalen. Alleen in het geval van veel onzekerheid in een keten leidt
intensievere samenwerking tussen leverancier en koper tot verbeteringen
in levering en een reductie in kosten.
Van Donk bespreekt in zijn oratie veel onderzoek dat is verricht in of
in samenwerking met bedrijven. De verkregen inzichten kunnen bijdragen
aan een verbeterde prestatie van bedrijven.
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2011 11:00
Rijksuniversiteit Groningen