VVN: zakelijke rijders willen telefoonprotocol
Persbericht van Veilig Verkeer Nederland
Amersfoort, 17 oktober 21011 - Bijna de helft (48%) van de zakelijk
rijders die werken bij een bedrijf zonder richtlijnen over bellen in de
auto, wil dat hun werkgever een gedragscode opstelt voor het bellen in
de auto. De belangrijkste redenen die men noemt, zijn dat dit een
rustiger en veiliger gevoel geeft tijdens het rijden. Dit zijn een
aantal van de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat VVN voor
de start van de campagne 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden'
heeft laten uitvoeren.
Een ander opmerkelijk feit is dat hoewel 86% van de ondervraagden op de
hoogte is van het feit dat bellen ten koste gaat van de aandacht voor
het verkeer, toch 16% van de ondervraagden die zakelijk bellen in de
auto onderweg onderhandelingen of uitgebreide gesprekken voert. Deze
uitkomsten werden vanmorgen gepresenteerd bij de start van de campagne
'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden' .
De campagne 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden' wil
automobilisten bewust maken van de risico's van het gebruik van
elektronische apparatuur tijdens het rijden. Door de afleiding die dit
met zich meebrengt reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en
missen ze informatie. "Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden
niet tijdens handheld bellen, blijkt uit onderzoek", zegt Jaap de
Graaf, projectleider van de campagne 'Een beetje chauffeur laat zich
niet afleiden' bij Veilig Verkeer Nederland.
Voorbeeldfunctie
Zeven toonaangevende bedrijven spelen een voorbeeldrol tijdens de
campagne. Bij de start vanmorgen presenteerden zij hun
telefoonprotocol, waarmee de bedrijven hun medewerkers willen
beschermen tegen de gevaren van het zakelijke bellen in de auto. De
deelnemende bedrijven zijn Esso (Exxon Mobile), Schenk Papendrecht BV,
Shell, BP, Tata Steel, Gasunie en UPS Nederland. Brancheorganisaties
EVO en VNA steunen de campagne en roepen hun leden op om -voor zover
nog niet gebeurd- een telefoonprotocol op te stellen.
Handhaving
Tijdens de campagneperiode zal de politie extra aandacht geven aan het
bedienen van elektronische apparatuur tijdens het rijden. "Vooral onze
motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto's kunnen
kijken", vertelt Egbert-Jan van Hasselt Landelijk Programmamanager
Politieverkeerstaken. "Ze letten vooral op handheld bellen in de auto,
maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail
lezen op de smartphone." Het Openbaar Ministerie ondersteunt de
controles van de politie met een landelijk vervolgingsbeleid, speciaal
toegesneden op afleidingsgerelateerde gedragingen.
Links:
http://www.laatjenietafleiden.nl/
Razende Robot Reporter