D66
maandag 17 oktober 2011
Betere bescherming passagiersgegevens Australië
De privacy van vliegtuigpassagiers naar Australië wordt in de toekomst
beter beschermd.
De commissie Burgerlijke Vrijheden van het Europees Parlement stemde
maandag - op advies van D66-Europarlementariër Sophie in 't Veld - in
met de nieuwe EU-overeenkomst met Australië over de uitwisseling van
passagiersgegevens.
Resultaat
D66 heeft vanaf 2003 onophoudelijk gestreden voor betere afspraken over
de doorgifte van zogenaamde PNR-gegevens (Passenger Name Records), en
met succes. Het gaat daarbij niet alleen om naam en adres, maar
bijvoorbeeld ook om creditcardgegevens, maaltijdvoorkeuren,
reisgenoten, medische assistentie of andere privé-informatie.
Ongereguleerde doorgifte van dat soort informatie is in strijd met de
Europese privacyregels.
Dilemma
In 't Veld verwelkomt het akkoord met Australië, maar blijft kritisch.
"We moeten eerlijk zijn: dit akkoord is duidelijk beter dan het vorige,
maar er zitten nog steeds lastige punten in. Het is een dilemma:
tegenstemmen zou puur symbolisch zijn. De EU heeft namelijk niets te
zeggen over de inreisvoorwaarden van een ander land. We hebben
onderhandeld en dit was het maximaal haalbare."
Landingsrechten
Zonder akkoord mogen luchtvaartmaatschappijen de gegevens niet
doorsturen, maar Australië kan in dat geval hoge boetes opleggen of de
maatschappijen hun landingsrechten ontnemen. In 't Veld: "Dan krijg je
chaos. Het is al winst dat dat met dit akkoord wordt voorkomen." Ook is
met Australië afgesproken dat passagiersgegevens niet zomaar meer voor
allerlei doeleinden mogen worden gebruikt. "Wel bijvoorbeeld voor
terrorismebestrijding, maar niet meer voor immigratiedoeleinden",
verklaart In 't Veld. Daarnaast zijn de voorwaarden voor het gebruik en
de beveiliging van gegevens in lijn gebracht met Europese regels. "Maar
de langdurige opslag blijft een doorn in het oog", stelt In 't Veld.
Doelen
Het Europees Parlement eist dat PNR-gegevens uitsluitend worden
gebruikt voor de bestrijding van terrorisme en zware
grensoverschrijdende misdaad. Vaak echter gebruiken derde landen de
gegevens ook voor kleine vergrijpen, immigratiedoeleinden,
volksgezondheid en andere vaag gedefinieerde doelen. Ze willen de data
bovendien niet alleen gebruiken voor grenscontroles, maar ook voor
willekeurige zoekacties in de database en langdurige opslag, tot wel 15
jaar.
Meer landen
De onderhandelingen over vergelijkbare akkoorden met Canada en de VS
lopen nog. Ook Zuid-Korea en Qatar eisen passagiersgegevens. Landen als
Zuid-Afrika, Japan, Saoedi-Arabië en Cuba hebben aangekondigd hetzelfde
te gaan doen. "De Europese Commissie moet heel snel aan tafel met deze
landen. Alleen met een akkoord kan de privacy van vliegtuigpassagiers
worden gewaarborgd," aldus In 't Veld.