GO!Mobility: Geluidsoverlast in verkeer met factor tien gedaald
Persbericht van Rai Vereniging
De opmars van elektrische auto's, stille banden, zogeheten
fluistertrucks en strengere normen aan voertuiggeluid (PIEK), hebben de
geluidsoverlast in het verkeer drastisch teruggedrongen. Met name
dankzij de PIEK-normen voor stille stadsdistributie daalde het
geluidsniveau de afgelopen tien jaar met 30 dB. Dat komt neer op
tienmaal een halvering van het geluid. Dit blijkt uit GO!Mobility, het
nieuwe magazine van RAI Vereniging.
In het eerste nummer van GO!Mobility staan stille
mobiliteitsoplossingen centraal. Rob Goevaers, consultant op het gebied
van duurzame logistiek, noemt de progressie die in ruim tien jaar is
geboekt indrukwekkend. "In die periode is het geluidsniveau met ruim 30
dB teruggedrongen en de luchtkwaliteit met 30 procent verbeterd. Dat is
een enorme prestatie als je bedenkt dat iedere reductie van 3 dB een
halvering van het geluid betekent."
Volgens Goevaers is het aantal PIEK-producten sinds 2003 ongeveer
vervijfvoudigd en geldt deze norm inmiddels als dé standaard voor
stille stadsdistributie. Ook de nieuwe fluistertucks, die als onderdeel
van PIEK voldoen aan de 'QuietTRUCK 72 db(A) norm, hebben ertoe
bijgedragen dat het laden en lossen met een minimum aan overlast voor
de omwonenden plaats vindt.
Gedragscode e-cars
Toch zorgt de toename van het aantal stillere voertuigen ook voor
kritische tegengeluiden omdat het ontbreken van motorgeluid bij
medeweggebruikers in een aantal gevallen tot schrikreactie leidt. Zo
verwacht de SWOV dat de introductie van geluidsnormen voor e-cars of
een gedragscode voor de berijders ervan slechts een kwestie van tijd
is. De stichting sluit niet uit dat er, net als emissie-eisen,
geluidsnormen zullen komen voor e-cars. "In Europa wordt al gewerkt aan
de ontwikkeling van akoestische waarschuwingssystemen en een eventuele
standaardisering daarvan", aldus de SWOV.
Verdubbeling verkeersdrukte
De Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) stelt vast dat, ondanks de
verkeersdrukte, de geluidsoverlast door het wegverkeer de afgelopen
decennia niet is toegenomen. Dat was vooral te danken aan tal van
maatregelen in het kader van de Wet geluidhinder, zoals geluidarm
asfalt (ZOAB), het plaatsen van schermen langs snelwegen, gevelisolatie
en de invoering van geluidszones. Met als resultaat dat, ondanks een
verdubbeling van de verkeersdrukte, het aantal mensen dat aangeeft
hinder te ondervinden van personen- en vrachtauto's, door de jaren heen
zelfs iets is gedaald.
"Dit neemt niet weg dat geluidsoverlast, ondanks de progressie die op
dit terrein is geboekt, een bron van zorg blijft", stelt Jan Kramer van
NSG. Voor NSG reden om vast te blijven houden aan haar standpunt:
'geluid schreeuwt om aandacht.'
*
Links:
http://www.raivereniging.nl
Razende Robot Reporter