Gemeenten te weinig aandacht voor warenmarkt
Persbericht van Hoofdbedrijfschap Detailhandel
De warenmarkt vervult een belangrijk rol voor de Nederlandse consument.
Gemeenten doen er dan ook goed aan de warenmarkt een duidelijke rol te
geven in het lokale detailhandelsbeleid, dat stellen de Centrale
Vereniging Ambulante Handel (CVAH) en het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD) naar aanleiding van het rapport 'Structuur in de
markt'. In dit rapport wordt voor het eerst sinds enkele jaren weer een
goed (cijfermatig) beeld gegeven van de ontwikkelingen in de ambulante
handel.
In totaal zijn er in Nederland ruim 18.000 ondernemingen economisch
actief in de ambulante handel (naast de 108.000 winkels en de ca.
16.000 webwinkels/ postorderbedrijven).
Omzet 2,6 miljard
De totale omzet van de ambulante handel wordt op basis van de
enqu(ee)teresultaten becijferd op euro 2,6 miljard per jaar, waarvan
euro 1,8 miljard aan food. Daarmee is de ambulante handel goed voor een
kleine drie procent van de totale detailhandelsomzet.
De omzetontwikkeling van ondernemingen in de ambulante handel loopt, zo
blijkt uit het onderzoek, gelijk aan de omzetontwikkeling bij winkels.
Het beeld dat het slechter zou gaan op de warenmarkt is dus niet juist,
concluderen CVAH en HBD.
Verscheidenheid antwoord op lokale behoefte
De ambulante handel kenmerkt zich door een grote verscheidenheid. Zo
zijn er ondernemers die alleen op de markt staan en ondernemers die de
markt combineren met andere vormen van (ambulante) detailhandel of met
betaalde activiteiten buiten de detailhandel. Twee derde van de
ambulante ondernemers gebruikt slechts een verkoopvorm: op de markt, op
een standplaats, braderieën of door venten. Door de mogelijkheden van
variabele tijdsbesteding is de ambulante handel ook een goede
broedplaats voor startende ondernemers.
De diversiteit van de branche maakt dat ieder markt weer anders is.
Markt-ondernemers en marktbeheerders kunnen optimaal inspelen op de
lokale behoefte.
Gemeentelijk beleid ontbreekt
Ondanks de belangrijke rol van de warenmarkt ontbreekt bij veel
gemeenten een specifiek beleid. Ook als men detailhandelsbeleid heeft
opgesteld, is daarin over het algemeen slechts beperkt aandacht voor de
ambulante handel. Gemeenten, maar ook eigenaren en exploitanten van
winkels en winkelcentra moeten doordrongen raken van de bijdrage die de
ambulante handel levert aan het functioneren van het winkelapparaat in
steden en dorpen.
Structuur in de markt
Het rapport 'Structuur in de markt' kwam tot stand op basis van
enqu(ee)teresultaten van een brede groep ondernemers. Het rapport
schetst een uitgebreid beeld van de economische structuur van de
ambulante handel als bedrijfstak en presenteert een breed scala aan
kengetallen. In het rapport worden de verschillende vormen van
ambulante handel beschreven: markthandel, standplaatsen en braderieën
en wordt inzicht gegeven in de verschillende ondernemingstypen. Het
volledige rapport 'Structuur in de markt' en een samenvatting zijn te
downloaden van de site van het HBD: www.hbd.nl/ambulantehandel
*
Links:
http://www.hbd.nl
Noot voor redacties
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Noot voor de red
actie/
Razende Robot Reporter