Gemeente Berkelland
In de startblokken voor de ontwikkeling van jonge kinderen
Berkelland investeert in kwaliteit van leidsters kinderopvang en
peuterspeelzalen
`Startblokken', dat is een gecertificeerde cursus, waarin extra
aandacht wordt besteed aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen. Op
dinsdag 11 oktober waren 25 leidsters van kinderdagverblijven en
peuterspeelzalen in de gemeente Berkelland bijeen voor een
informatiebijeenkomst over deze cursus. De komende twee jaar verzorgt
IJsselgroep, educatieve dienstverlening, de cursus. Deze bestaat uit
veertien bijeenkomsten en enkele praktijkbezoeken op de werkvloer. Na
afloop van de bijeenkomst in het Kulturhus in Ruurlo klonk een
volmondig "ja" op de vraag van de cursusleidster of iedereen zin heeft
in de cursus.
Wat houdt de cursus in?
Startblokken is een werkplan voor opvoedings- en onderwijsondersteuning
voor jonge kinderen. Dit om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.
Het is één van de educatieve programma's voor voor- en vroegschoolse
educatie (VVE). Startblokken maakt een duidelijke keuze voor spel. Het
is een doelgerichte aanpak die kinderen uitdaagt en stimuleert om mee
te doen. Samen spelen, is samen leren.
Ontwikkelingskansen
Door de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie moet de
gemeente zorgen voor voldoende aanbod voorschoolse educatie voor
doelgroepkinderen. Doelgroepkinderen zijn kinderen met een (risico) op
ontwikkelingsachterstand. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) biedt
alle kinderen, en in het bijzonder die kinderen die extra ondersteuning
nodig hebben, gelijke ontwikkelingskansen in het onderwijs.
Cursus Kinderopvang
Kwaliteit
Door met effectieve VVE-programma's de ontwikkeling te stimuleren
worden (taal)achterstanden voorkomen of verkleind. Kansen op een goede
schoolloopbaan worden vergroot. De voorschoolse educatie, die gegeven
wordt op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, moet voldoen aan
bepaalde kwaliteitseisen. Om een positief effect te krijgen moeten
leidsters goed zijn in het uitvoeren van ontwikkelingsstimulerende
activiteiten en in de begeleiding van het spel van kinderen.
Ouders zijn belangrijk
Onderzoek toont aan dat het een positief effect heeft op de
leerresultaten als ouders thuis extra met het kind bezig zijn. In
aansluiting op wat het kind op school doet. De voorbeeldfunctie ligt
allereerst bij de ouders. Lees voor uit boekjes en betrek kinderen bij
de dagelijkse dingen. Dek samen de tafel. Of geef het kind ook eens een
doekje om te poetsen. Veel kinderen beleven hier plezier aan en leren
ervan.
Betrek kinderen bij de dagelijkse dingen:
* Lees voor
* Dek samen de tafel
* Geef een doekje om te poetsen
Kinderen vinden dit leuk en leren ervan!