Eerste overtreding gedragscode voorgelegd aan Codecommissie
Persbericht van OSB
Voor de eerste keer sinds de ondertekening van de Gedragscode
Schoonmaakbranche is door een lidbedrijf van de Ondernemersorganisatie
Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) een overtreding voorgelegd aan de
Codecommissie. Het gaat om een aanbesteding van de Gemeente
Cromstrijen, waarbij de laagste prijs als enige gunningscriterium wordt
gehanteerd. Dit is in strijd met de gedragscode. Zoals afgesproken met
alle ondertekenaars van de code wordt bij een dergelijke overtreding
deze voorgelegd aan de Codecommissie.
Hans Simons, voorzitter OSB: "De gedragscode vormt de basis voor een
sterke en aantrekkelijke schoonmaakbranche. Opdrachtgevers,
schoonmaakbedrijven en schoonmakers zijn samen verantwoordelijk voor
het naleven van deze unieke gedragscode. Er is geen weg terug. OSB
neemt de code zeer serieus en wij doen er alles aan om alle partijen te
stimuleren zich hiernaar te gedragen. Dat doen we op een open, eerlijke
en transparante manier. Daar hoort ook bij dat we benoemen als iets
niet volgens onze afgesproken gedragscode verloopt. We hopen natuurlijk
dat dit zo min mogelijk nodig zal zijn".
Stimuleren naleving
Een code is wat een code doet. Daarom is de naleving van de gedragscode
essentieel. Wanneer bij OSB overtredingen worden gemeld, worden deze
direct onderzocht. Mocht er sprake zijn van een overtreding, probeert
OSB in eerste instantie via dialoog betrokken partijen te stimuleren om
volgens de gedragscode te werken. Lukt dit niet dan is de afspraak met
alle partijen die de gedragscode hebben ondertekend, dat de zaak wordt
voorgelegd aan de Codecommissie. Deze zal dan de zaak onderzoeken en
actie ondernemen. Overigens spreekt OSB ook de eigen leden aan zich te
houden aan de gemaakte afspraken.
Goede start invoering
Op 25 mei ondertekenden zowel werkgevers, vakbonden, opdrachtgevers als
overheid de unieke Gedragscode Schoonmaakbranche. In de code is
vastgelegd dat betrokken partijen bij aanbesteding niet alleen kijken
naar de prijs, maar dat ook kwaliteit van de uitvoering van
schoonmaakwerk en arbeidsomstandigheden moeten worden meegewogen. OSB
is vanaf juli gestart met een intensieve communicatiecampagne om de
gedragscode onder de aandacht te brengen en alle betrokken partijen
ertoe te bewegen volgens de gedragscode te werken. Hierbij is ondermeer
gebruik gemaakt van een radio en printcampagne in nationale media en
intensieve communicatieactiviteiten. Uit de eerste reacties is gebleken
dat de bekendheid met de gedragscode hoog is binnen de eigen branche,
maar ook daarbuiten.
Links:
http://www.osb.nl
Razende Robot Reporter