'Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit'
Persbericht van BU Business Information
PERSBERICHT
'Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit'
Nederland is ondernemend, maar niet bijster innovatief, blijkt uit het
internationaal onderzoek de Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Op basis van de hoeveelheid startende bedrijven is Nederland het meest
ondernemende land van de Europese Unie, maar op het gebied van
innovatie loopt het flink achter. Verliezen ondernemers van nu het
vermogen te innoveren of ontwikkelt de rest zich sneller en beter?
'Voor Nederland is innovatie belangrijk omdat het de motor is achter
onze economie,' vertelt innovatieadviseur Paul van der Voort in het
nieuwe boek 'Het innovatieboek'. 'Het maakt economische groei juist
mogelijk door slimmer te werken en niet harder.'
Toegevoegde waarde
Samen met organisatieadviseur Frank van Ormondt laat hij met 'Het
Innovatieboek' zien hoe Nederland innovatiever moet worden door
inzichten te bieden op het complete terrein van innovatie. Ze gaan in
op onder andere businessmodel-innovatie, productinnovatie,
procesinnovatie, marktinnovatie en duurzame innovatie. Bovendien maken
ze inzichtelijk hoe ondernemers en managers hun organisatie structureel
innovatiever kunnen krijgen.
Steve Jobs mentaliteit
'Wat wij erg belangrijk vinden, is meer samenhang aan te brengen in de
uiteenlopende innovatiethema's: van creativiteitstechnieken en
co-creatie tot visie-ontwikkeling en innovatieve cultuur,' licht Van
Ormondt verder toe. 'Dat is wat volgens ons nog sterk ontbreekt in het
Nederlandse bedrijfsleven; de Steve Jobs mentaliteit.'
Voor elk aspect van innovatie reiken ze in het boek diverse concepten
aan, die geïllustreerd worden met spreuken, figuren en actuele
voorbeelden van onder meer Lego, Nike, TomTom, Linux en Apple. Verder
introduceren Van der Voort en Van Ormondt een nieuw praktijkgericht
raamwerk: Het WIM-model. WIM staat voor de drie lagen van het gehele
innovatiegebied: Waardecreatie, Innoveren en - net zo belangrijk, maar
vaak onderschat - Management van innovatie.
Over Academic Service
Academic Service is een imprint van Sdu Uitgevers en geeft
toonaangevende management-, ICT- en educatieve boeken uit.
Over de auteurs
Paul van der Voort (1968) is innovatieadviseur, projectmanager en
programmamanager met meer dan vijftien jaar ervaring in het opstarten,
realiseren en sturen van innovatietrajecten. Zijn gerealiseerde
projecten lopen uiteen van het lanceren van nieuwe telecomdiensten,
proces-herontwerp voor een overheidsbank, het opbouwen van een
kidsmedia-innovatiecluster, tot een concept voor de trein van de
toekomst. Daarnaast begeleidde hij bedrijven bij het maken van
innovatieplannen en gaf hij innovatietrainingen bij
opleidingsinstituten en hogescholen.
Frank van Ormondt (1963) is adviseur, spreker, coach, docent, trainer
en interim-manager. Met zijn organisatieadviesbureau helpt Frank
dagelijks managers en ondernemers met het ontwikkelen en implementeren
van een innovatieve groeistrategie. Frank is ook een gepassioneerde
spreker over innovatieve onderwerpen. Daarnaast verzorgt hij trainingen
op het gebied van strategie en innovatie voor zijn eigen praktijk en
opleidingen samen met de RSM Erasmus University en de Inholland
Academy.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.academicservice.nl
Bijlage:
* persbericht het innovatieboekdocx
Noot voor redacties
BU Business Information
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter