Regiopolitie Groningen start controles bestelverkeer
Voorlichtingscampagne samen met TLN, EVO en Kamer van Koophandel
Provincie Groningen, 14-10-2011 o Het district Midden-Oost van
Regiopolitie Groningen houdt vanaf 17 oktober 2011 extra controles op
bestelverkeer. Aanleiding voor de verscherpte aandacht is het feit dat
bestuurders van bestelbusjes relatief vaker ongevallen veroorzaken dan
andere bestuurders.
Ook krijgen politie en wegbeheerders klachten over gevaarlijk rijgedrag
van bestuurders van bestelautos. De controles vinden dagelijks
opvallend en onopvallend plaats. De politie controleert bestuurders van
bestelwagens onder meer op hun papieren, de technische staat van hun
auto en de lading. Daarnaast houdt de politie extra toezicht op het
rijgedrag van deze bestuurders. De controles gaan vergezeld van een
voorlichtingscampagne. Hiervoor is samenwerking gezocht met de
ondernemersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN),
verladersorganisatie EVO en de Kamer van Koophandel Noord-Nederland.
Mede vanwege het economische belang van een grotere
transportveiligheid, adviseren deze organisaties over de communicatie
naar bedrijven en hoe de veiligheid en verkeersveiligheid binnen het
eigen bedrijf verbeterd kunnen worden. Tegelijkertijd wordt ook aan
andere weggebruikers gevraagd meer rekening te houden met specifieke
kenmerken van bestelverkeer.
De voorlichting en de controles van gebruikers van bestelautos moeten
bijdragen aan een lagere betrokkenheid bij ongevallen. Ongevallen
leiden tot groot persoonlijk leed en kosten de maatschappij en het
bedrijfsleven veel geld. Een ander doel is om het rijgedrag van
bestelautochauffeurs te verbeteren. Hierover komen bij de politie
regelmatig klachten binnen. In samenwerking met TLN, EVO en Kamer van
Koophandel Noord-Nederland informeert de politie het bedrijfsleven in
de provincie over de controles en het hoe en waarom ervan. Daarbij
worden bedrijven geattendeerd op het landelijke programma Koers op
veilig, een initiatief van onder meer het Ministerie van Infrastructuur
en Milieu, EVO, TLN en Veilig Verkeer Nederland, dat bedoeld is om de
verkeersveiligheid in de transportsector te bevorderen.
Veiligheidsdenken
Chauffeurs van bestelautos zijn veroorzakers én slachtoffers bij
verkeersongevallen. Zij en hun werkgevers zijn erbij gebaat dat zij hun
werk veilig (kunnen) doen. Daarmee wordt bedrijfsschade, persoonlijke
schade maar ook economische schade voorkomen. De bedrijven zijn dan ook
gebaat bij een groter bewustzijn van het veiligheidsdenken. Over het
stimuleren van de Safety Culture heeft het Ministerie afspraken gemaakt
met EVO en TLN. Het in de voorzomer gestarte programma Koers op Veilig
geeft uitvoering aan deze afspraak. Bedrijven kunnen zich op
www.koersopveilig.nl aanmelden voor een Safetyscan en onder begeleiding
van adviseurs werken aan een sterkere veiligheidscultuur.
Stad en Oost-Groningen
In de periode 2005-2009 was bestelverkeer in 17,5% van de ongevallen in
de provincie Groningen betrokken (4964 van de in totaal 28.288
ongevallen). Uit gegevens van het CBS blijkt dat van alle voertuigtypen
in de provincie minder dan 10% bestelverkeer betreft. 67% van de
ongevallen met bestelverkeer gebeurde binnen de bebouwde kom. De meeste
slachtofferongevallen met bestelverkeer vonden plaats in de gemeente
Groningen (204), Stadskanaal (42), Hoogezand-Sappemeer (29), Oldambt
(28) en Veendam (25).
Kleven
Bestuurders van bestelautos zijn relatief meer betrokken bij ongevallen
zonder slachtoffers. In totaal vielen er in de periode 2005- 2009 in
Groningen 1797 zware slachtoffers in het verkeer, waarvan 120 doden.
Bestelverkeer was bij 231 zware slachtoffers (waaronder 14 doden)
betrokken. Betrokken zijn betekent niet veroorzaker zijn van dat
ongeval. In 63% van de ongevallen waarbij bestelverkeer betrokken was,
was de bestuurder van de bestelauto de veroorzaker. De toedracht van
deze ongevallen was (op volgorde): onvoldoende afstand houden; geen
voorrang verlenen; macht over het stuur verliezen.
Beperkt zicht en massa
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) meldt
dat ongevallen met bestel- (en vracht-) verkeer ook veroorzaakt worden
doordat andere weggebruikers te weinig rekening houden met de
specifieke kenmerken van vracht- en bestelautos. Zo beseffen lang niet
alle verkeersdeelnemers dat ze zich in de dode hoek van de vrachtauto
kunnen bevinden of dat een vrachtauto kan uitzwenken. Ook weten veel
mensen niet dat bestuurders van bestelautos bijvoorbeeld een beperkter
zicht hebben.
Politie Groningen