Tentoonstelling Zing! - over muziek en zang op school
Persbericht van Nationaal Onderwijsmuseum
Herinnert u zich deze nog?
Dat zingen en muziek maken goed zijn voor de ontwikkeling van een kind,
is wetenschappelijk bewezen. Toch is de aandacht die in het onderwijs
besteed wordt aan dit vak wisselend. Vanaf 15 oktober laat het
Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam zien welke rol het vak muziek en
zang op school speelde, en hoe dit werd ingevuld. Een toonaangevende
ervaring voor jong en oud, vol sentiment en verbazing.
Hoe leer je kinderen tonen aan? Pas vanaf begin vorige eeuw werden hier
aparte methodes voor ontwikkeld. Muziekpedagogen pasten het reeds in de
11e eeuw ontwikkelde 'do-re-mi' gecombineerd met handgebaren toe, om
kinderen de juiste toon te laten treffen. Voor die tijd werd vooral
klassikaal de meester nagezongen en klonken overwegend religieuze
liederen.
In acht thema's brengt de tentoonstelling Zing! in beeld - én in geluid
- hoe er muziek- en zangles werd en wordt gegeven in Nederland. Hoe
heeft de visie op het vak zich in de loop van de geschiedenis
ontwikkeld? Hoe zijn de wetgeving, maar ook de opkomende media van
invloed geweest? En wie schreven onze populairste kinderliedjes? Maar
bijvoorbeeld ook het gebruik van liedjes bij andere vakken als
gymnastiek en taal.
Van 'Leve het vaderland' naar Dikkertje Dap
Het onderwerp van kinderliedjes is door de eeuwen heen sterk veranderd.
De politiek-economische situatie in Nederland is terug te vinden in de
liedjes die er op school werden gezongen, en vooral ook hoe men
destijds in het leven stond. Zo komt het vaderlandslievende Wilhelmus
uit de 16e eeuw aan bod, maar ook de liedjes van Betje Wolff en Aagje
Deken van twee eeuwen later. Die waren geschreven om het moraal van het
volk op te vijzelen. Pas vanaf de jaren 50 werd er steeds meer gekeken
naar de belevingswereld van het kind, met de liedjes van Annie M.G.
Schmidt. Van al deze typen liedjes zijn voorbeelden te horen in de
tentoonstelling.
Schoolliedjes als cultureel erfgoed
Bij een museumcollectie denkt men snel aan oude spullen, maar
immaterieel cultureel erfgoed, zoals liedjes, is minstens zo belangrijk
om te behouden. Het Onderwijsmuseum heeft hiervoor een
liedjesinstallatie ontwikkeld in de tentoonstelling waarin bezoekers
hun favoriete schoolliedje kunnen inzingen, om deze opnames later aan
de collectie toe te kunnen voegen.
Ieder zingt zijn eigen lied
Iedere generatie heeft z'n eigen warme herinnering bij kinderliedjes.
Twintigers zongen Kinderen voor Kinderen tijdens de schoolmusical en de
50-plussers weten vast nog hoe de Volkszangdag er aan toe ging met
Pierre van Hauwe. In de tentoonstelling Zing! draait het naast de
wetten en methodes vooral om de persoonlijke beleving van zang en
muziek uit de schooltijd van de bezoekers.
Zing! - muziek en zang op school is te bezoeken van 15 oktober 2011 t/m
1 april 2012 en mede mogelijk gemaakt met steun van het Fonds
Cultuurparticipatie, VSB Fonds en de Mondriaanstichting.
Nationaal Onderwijsmuseum
Nieuwemarkt 1a, Rotterdam Openingstijden:
T 010 217 03 70 ma t/m vrij 10.00 - 17.00 uur
www.onderwijsmuseum.nl za en zo 13.00 - 17.00 uur
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet
(www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.onderwijsmuseum.nl
Bijlage:
* persfotoformulier_zingpdf
Razende Robot Reporter