Ingezonden persbericht


Persbericht
19 september 2011

14 oktober 2011 t/m 1 april 2012 Verzetsmuseum Amsterdam

Amsterdam door de lens van een clandestiene camera

Tijdens de Duitse bezetting was het verboden om op straat te fotograferen. Toch probeerden vast sommige fotografen de oorlogsomstandigheden vast te leggen. Vanaf 14 oktober toont het Verzetsmuseum Amsterdam de tentoonstelling Amsterdam door de lens van een clandestiene camera. In deze tentoonstelling geven foto's van amateurfotograaf Karel Bönnekamp (1914camera. (19142008) een bijzonder beeld van het leven in Amsterdam tijdens de Duitse bezetting. Bönnekamp fietste voor zijn verzetswerk door heel Amsterdam en maakte foto's van alles wat hem niet aanstond aan de Duitse bezetting. Uniek is dat hij is geslaagd om de jodenvervolging uitgebreid vast te leggen. Zijn foto's zijn daarom van grote historische waarde. Na de oorlog werden de foto's die professionele fotografen van de bezetting maakten bekend. De opnames van amateurs, zoals die van Bönnekamp, verdwenen in een kast tussen de familiekiekjes. collectie Unieke coll ectie De tentoonstelling Amsterdam door de lens van een clandesti ene camera laat de meest bijzondere foto's uit deze unieke collectie zien. Liesbeth van der Horst, directeur van het Amsterdam: "Bönnekamp heeft vergeten gebeurtenissen gefotografeerd, zoals de inbeslagname van honden om mijnenvelden te verkennen. Hij maakte ook unieke foto's van het afvoeren van Joden in Amsterdam. Een gearmd stel loopt langs Joden die per tram worden gedeporteerd. De mensen schikken zich. Dat zie je bij Bönnekamp, en niet bij de bekende, professionele oorlogsfotografen die voornamelijk de hongerwinter hebben vastgelegd. Bönnekamp geeft een veel completer beeld van bezet Amsterdam." In 2008 overleed hij op 93-jarige leeftijd. Risico Bönnekamp verstopte zijn camera niet in bijvoorbeeld een tas, zoals andere fotografen deden, maar stelde zich verdekt op en maakte zijn foto's haastig. Zoals na de aanslag op het bevolkingsregister. Hij fotografeerde de ravage vanachter het raam van een café aan de overkant. Hij werd slechts één keer aangehouden toen hij de deportatie van een Joods gezin vastlegde. Hij kwam vrij doordat hij een aanvraagformulier om te mogen fotograferen bij zich droeg. Een aanvraag die hij overigens nooit heeft ingediend.