* Vacatures
* Collegebesluiten
Colleges vragen gemeenteraden in te stemmen met samenvoeging ambtelijke
organisaties
13 oktober 2011
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Ommen en
Hardenberg hebben het plan van aanpak voor de samenvoeging van de ambtelijke
organisaties van beide gemeenten vastgesteld. Het plan van aanpak wordt nu
ter instemming aan de gemeenteraden voorgelegd.
In het plan van aanpak is beschreven hoe de nieuwe ambtelijke
organisatie eruit gaat zien en hoe deze organisatie gaat werken. Het
plan van aanpak gaat ook in op de opgaven waar beide gemeenten voor
staan, waarbij veel aandacht is voor het verder verbeteren van de
dienstverlening aan de inwoners en ondernemers.
Gemeenteraden aan zet
De beide colleges van burgemeester en wethouders hebben ingestemd met
het plan van aanpak en leggen dit nu ter instemming voor aan de
gemeenteraden van Ommen en Hardenberg. De gemeenteraden bespreken het
voorstel eerst in de commissievergadering of oriënterende ronde en
nemen dan naar verwachting op 15 november (Hardenberg) en 17 november
(Ommen) een besluit. Als beide gemeenteraden instemmen, worden de
ambtelijke organisaties van Ommen en Hardenberg in de eerste helft van
2012 daadwerkelijk samengevoegd. Het streven is dat de nieuwe
ambtelijke organisatie op 1 juli 2012 aan de slag kan.
Twee gemeenten, één organisatie
Na de samenvoeging blijven beide gemeenten zelfstandig met een eigen
gemeenteraad, een eigen college, een herkenbare eigen dienstverlening
en eigen beleid waarvoor beide gemeenten volledig zelf verantwoordelijk
zijn. De samengevoegde ambtelijke organisatie werkt dus voor twee
gemeenten en twee gemeentebesturen. De belangrijkste doelstelling van
de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit van onder andere
dienstverlening en het verhogen van de efficiency van de ambtelijke
organisatie.
Gemeente Hardenberg