CDA
De Rouwe: geschillencommissie Luchtvaart moet blijven
vrijdag 14 oktober 2011
Consumenten met klachten over de luchtvaart moeten ook in de toekomst
terecht kunnen bij de Geschillencommissie Luchtvaart. Als deze
commissie wordt afgeschaft, zal CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe een
amendement indienen om tot verplichte geschillenbeslechting te komen.
De Rouwe noemde het âbuitengewoon teleurstellendâ dat de
luchtvaartmaatschappijen hun medewerking aan het laagdrempelige
Geschillenloket begin volgend jaar op willen zeggen. Zij vinden de
uitspraken van deze commissie te vaak in het voordeel van de klagende
consument uitvallen, en dat kost die maatschappijen veel geld.
Volgens staatssecretaris Joop Atsma kunnen klagers ook bij de Inspectie
Verkeer en Waterstaat terecht, maar dat vindt de Rouwe onvoldoende. De
Rouwe: "Het CDA wil dat er alsnog gekeken wordt naar echte verbetering
van consumentenrechten. Dit kan door het voorstel van de
Consumentenbond uit te werken. Dit houdt in dat er een aansluitplicht
komt voor alle luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen. Bij
geschillen moet dit leiden tot bindende uitspraken."
Op aandringen van de Kamer gaat Atsma nu in gesprek met de
Consumentenbond en de vliegmaatschappijen. Over de resultaten van die
gesprekken zal hij de Kamer via een brief op de hoogte stellen. De
Rouwe wacht die brief van Atsma af. Als de inhoud onvoldoende is zal
hij alsnog genoemd amendement indienen.