Nederlandse Vereniging van Journalisten
`Je moet te allen tijde transparant zijn'
vrijdag 14 oktober 2011 | Adverteerders willen het liefst dat hun
advertenties op redactioneel lijken en juist daardoor staat
betrouwbaarheid onder druk. Over de tegengestelde belangen tussen
redactie en commercie ging het debat dat donderdag door de sectie
Dagblad werd georganiseerd. `Een lezer betaalt 300 euro of meer per
jaar voor een abonnement. Dan ga je als krant toch niet op dit soort
bijlagen gokken?'
En dan opeens lezen we in de reisbijlagen van verschillende kranten hoe
mooi het Noorse Stavanger is. Toeval? Nee, natuurlijk niet. Nieuwe
lijnvluchten of toeristische bestemmingen zijn vaak aanleidingen om een
ploeg journalisten in te vliegen door airlines of reisorganisaties.
Worden hiermee grenzen overschreden? Ja, zegt Thom Meens, voormalig
ombudsman redactie de Volkskrant en aankomend hoofdbestuurslid NVJ.
Nee, zegt Jan-Jaap Heij, hoofdredacteur dagblad De Pers.
Thom Meens: `Stavanger was daarvoor toch ook niet journalistiek
interessant? Het kan niet zo zijn dat een airline agendeert in plaats
van de redactie.' Jan-Jaap Heij: `Maar zonder dit soort reizen kun je
geen mooie producties meer maken. Daarmee doe je de lezers tekort die
deze verhalen wel plezierig vinden om te lezen.'
Louis van de Geijn, hoofdredacteur Centrale Redactie Wegener Media,
vindt dat journalisten best kunnen ingaan op de uitnodigingen uit de
reiswereld, zolang er maar geen sprake is van beïnvloeding of
koppelverkoop. `We krijgen veel uitnodigingen binnen, daaruit maken wíj
de keuze.'
Moet onderaan het artikel dan niet minstens staan hoe de productie tot
stand is gekomen? Van de Geijn is het daar helemaal mee eens. `De lezer
moet de context zien. Overigens plaatsen we er ook alternatieven bij.
En als de eindbestemming bagger is, dan schrijven we er niet eens over.
Ik ga uit van de professionele kwaliteit van de journalist.'
Maar is het niet plaatsen van een artikel, omdat de eindbestemming
bagger is, eigenlijk niet veel verontrustender? Niet als het doel is om
de lezer leuke bestemmingen aan te reiken, vindt Van de Geijn. `We
maken zelfstandige keuzes, ik vind het niet verstandig om onze lezers
iets aan te bieden dat bagger is', aldus Van de Geijn.
Een gratis medium als De Pers ontkomt er niet aan om zogenoemde branded
content op te nemen. Niettemin wordt deze content altijd ondertekend
met een logo of met de noot dat de productie in samenwerking tot stand
is gekomen. De Pers heeft die inkomsten nodig - om een journalist in
Syrië te kunnen hebben zitten, om maar eens iets te noemen. Maar met
betrekking tot die branded content is een kanttekening wel op zijn
plaats.`Je moet te allen tijde transparant zijn, vindt Heij.
Het fêteren van journalisten gebeurt niet alleen op de redacties van de
reis- of modejournalistiek. Ook de nieuwsredacties krijgen te maken met
Shell-reisjes naar Londen. Of iPads en andere gadgets. `Terugsturen,
die rotzooi', zegt Thom Meens resoluut. Het maakt wel een groot
verschil of dit soort dingen gebeuren bij de meer servicegerichte
bijlagen zoals reizen, of op de keiharde nieuwsredacties. Op kosten van
Shell naar Londen kan volgens Jan-Jaap Heij echt niet.
Met de dalende advertentie-inkomsten zal de storende invloed van de
adverteerder in de krant afnemen. Geen goed nieuws, maar elk nadeel
heeft z'n voordeel. Jan Jaap Heij: `Christian van Thillo zei eens dat
we ons over redactionele onafhankelijkheid niet druk hoeven te maken.
We kunnen ons hart ophalen want straks zijn er geen
advertentie-inkomsten meer, alleen maar lezersinkomsten.' Daarmee wordt
de lezer nog belangrijker. Wat wil de lezer? Een krant zonder poespas,
onafhankelijk en betrouwbaar.
`Dat betekent dat we de waarde voor de lezer nog veel beter op peil
moeten houden', zegt Van de Geijn. Geen grote advertenties op
redactionele pagina's onder druk van de commercie. Geen
ongeloofwaardige specials en bijlagen waar de commercie van afdruipt.
Je kunt je zelfs afvragen voor wie sommige lifestyle bijlagen nu
eigenlijk worden gemaakt. `Een lezer betaalt 300 euro of meer per jaar
voor een abonnement. Dan ga je als krant toch niet op dit soort
bijlagen gokken?', aldus Heij. Hij zou wel eens een test willen zien
van een abonnementsvorm waarbij de abonnee desgewenst meer betaalt voor
een advertentievrije krant.
Onafhankelijkheid en betrouwbaarheid zijn de kroonjuwelen van de
journalist. Je hebt je aan een aantal normen te houden, zegt Meens. Als
het gaat om het behoud van redactionele kwaliteit, zul je daarom je
hakken in het zand moeten zetten.