Green deal is groen sausje over grijs kabinet
GroenLinks is blij dat de Tweede Kamer deze week heeft ingestemd met
haar voorstel om de Green Deal door te laten rekenen. Op initiatief van
GroenLinks gaat het Planbureau voor de Leefomgeving uitrekenen wat de
mogelijke effecten van de Green Deal zijn. Dat is onmisbare informatie
bij het beoordelen van welke Green deal dan ook. GroenLinks maakte voor
het verschijnen van de Green Deal een checklist waaraan de ambities
werden afgemeten. Helaas blijkt De Green Deal een No Deal.
Begin oktober presenteerde Maxime Verhagen zijn langverwachte Green
Deal: 'Bedrijven en burgers zorgen dat projecten van de grond komen, de
overheid ruimt de belemmeringen uit de weg'. Wordt die verwachting
waargemaakt? Nee, de Green Deal is vooralsnog weinig meer dan een groen
sausje over een grijs kabinet.
GroenLinks maakte voor het verschijnen van de Green Deal een checklist
waaraan de ambities van de Green Deal worden afgemeten. De checklist is
gebaseerd op gesprekken van GroenLinks fractievoorzitter Jolande Sap en
Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren met tientallen groene,
innovatieve ondernemers en experts. Dit resulteerde in een checklist
van tien punten.
Nu is het moment om Nederland klaar te maken voor een duurzame
samenleving en een groene economie. De vraag is of de plannen van dit
kabinet deze omslag kunnen maken. Helaas blijkt De Green Deal een No
Deal.
De checklist van GroenLinks
1. Creëer een gelijk speelveld: eerlijke concurrentie tussen schoon en
fossiel
Maakt de Green Deal korte metten met vuile energiesubsidies én zorgt
deze ervoor dat de maatschappelijke kosten van vervuiling eerlijk in de
prijs worden verrekend?
No Deal.
De Green Deal bevat geen enkel voorstel om de 5,8 miljard aan
vrijstellingen, belastingvoordeel en subsidie die producten en
gebruikers van fossiele energie jaarlijks ontvangen, in te dammen. Aan
schone energie spendeert de overheid maar 1,5 miljard. Zon en wind
hebben hierdoor geen eerlijke concurrentie positie.
2. Help bij financiering: garanties in plaats van subsidies
Draagt de Green Deal bij aan het creëren van nieuwe financiële
garanties die groene investeringen van burgers en ondernemers op gang
helpen?
Voordeel van de twijfel
De Green Deal voorziet in een innovatiefonds van 500 miljoen gericht op
het Midden en Klein Bedrijf. Afhankelijk van de invulling van de
voorwaarden kunnen ook groene ondernemers hier hun voordeel mee doen.
Overigens is het fonds wel een sigaar uit eigen doos: er wordt vooral
bestaand budget rondgepompt. Ook overweegt de regering VVE's meer
mogelijkheden te geven gezamenlijk schone stroom op te wekken tegen
relatief gunstige tarieven.
3. Geef het goede voorbeeld
Belooft de overheid in de Green Deal dat ze alles wat zij zelf, bouwt,
koopt of laat rijden, voorop te lopen met duurzaamheid?
No Deal
Er wordt geen enkel initiatief aangekondigd dat verder gaat dan
bestaand beleid. Dat is een gemiste kans. Met dit ambitieniveau wordt e
overheid zelf géén voorloper. De inkoopmacht van de overheid is enorm.
Waarom rijdt er geen minister in een hybride auto? Waarom niet
standaard LED-lampen gebruiken in lantarenpalen in de steden? Waarom
zijn niet alle computers, printers en kopieerapparaten op de
ministeries de zuinigste in hun soort? Waarom liggen er geen
zonnepanelen op alle ministeries en gemeentehuizen?
4. Neem welwillende burgers de bureaucratie uit handen
Neemt de Green Deal burgers die willen investeren in duurzaamheid de
bureaucratie uit handen?
No Deal
De burger komt er erg bekaaid af in de Green Deal. Dat is een
miskenning van de rol die de consument kan spelen als bijvoorbeeld
investeerder in schone stroom. Maar wie zelf wil investeren in
zonnepanelen op het dak of in de isolatie van de gevel, loopt het
risico tegen een muur van overheidsregels met bijbehorende
papierwinkel, op te lopen. In de deal wordt deze rol van de burger wel
erkent, maar staat er geen enkele concrete maatregel in, om de
papierwinkel van burgers over te nemen.
5. Maak groene vergunningen goedkoper
Verkleint de Green Deal de financiële drempels voor burgers die zelf
willen investeren in duurzaamheid?
No Deal
Los van het voornemen om VVE's meer mogelijkheden te bieden om samen
schone stroom op te wekken, ontbreken concrete financiële prikkels om
burgers meer te laten investeren in duurzaamheid. Een gemiste kans.
6. Stel minder regels, zonder het milieu extra te belasten
Neemt de Green Deal wettelijke belemmeringen weg voor groene
ondernemers waarbij niet ingeleverd wordt op milieu en leefomgeving?
Voordeel van de twijfel
Alhoewel het aantal concrete voorbeelden van regels die weggenomen
zullen worden om groene ondernemers meer ruimte te geven wat
achterblijft bij de hooggespannen verwachtingen, zitten er wel degelijk
praktische verbeteringen in de Deal. Dat is winst, maar er zijn nog
steeds teveel overbodige of te ingewikkelde regels die groene
doorbraken nodeloos frustreren.
7. Stel stevige normen die innovatie stimuleren
Schept de Green Deal duidelijkheid aan bedrijven over welke ambitieuze
milieueisen er aan hen gesteld worden? En hoe worden die normen in de
toekomst aangescherpt?
No Deal
Stevige milieunormen aan producten en productieprocessen om op deze
wijze innovatief gedrag te prikkelen, is helemaal geen issue in de
Green Deal. Dat is jammer omdat bijvoorbeeld een autoproducent die nu
al in elektrische en hybride voertuigen investeert, weet dat hij straks
een voorsprong heeft als aangescherpte normen de concurrentie dwingen
anders te produceren. Een energiebedrijf dat nu al schone stroom
produceert, heeft een voordeel als de overheid uitstootnormen
verscherpt. Normen zijn geen rem, maar een stimulans voor innovatie.
8. Geef groen ondernemen de ruimte
Creëert de Green Deal (letterlijk) meer ruimte voor groene ondernemers
voor hun bedrijfsactiviteiten?
No Deal
Alhoewel er in de Green Deal wel wordt aangekondigd de stofkam te halen
door ruimtelijke regels die groene ondernemers dwarszitten, worden deze
nergens echt concreet. Groene ondernemers stoten vaak hun neus aan het
omgevingsrecht. In bestemmingsplannen staat vaak gedetailleerd
omschreven welke ontwikkelingen ergens mogen plaatsvinden. Dat sluit
veel nieuwe activiteiten uit zelfs als die prima zouden passen. Het zou
beter zijn als er beschreven wordt wat men echt niet wil en dat vast te
leggen door middel van normen aan lucht, geluid, water, bodem, natuur,
en schoonheid van het landschap. Zo houdt je meer opties open en
krijgen groene ondernemers letterlijk de ruimte die ze verdienen.
9. Vergroen het belastingstelsel
Maakt deze Green Deal arbeid goedkoper en vervuiling duurder?
No Deal
De Green Deal bevat geen enkel voorstel om ons belastingstelsel te
vergroenen. Een gemiste kans. De belastingen op ons productieproces
zitten raar in elkaar: mensen in dienst nemen is erg duur, dat terwijl
de kosten van vervuiling probleemloos op anderen afgewenteld kunnen
worden. Dat zou je moeten omkeren. Ondernemers willen maar wat graag
goedkopere, en dus meer mensen in dienst nemen. Als de belasting op
arbeid naar beneden gaat en die op vervuiling omhoog, worden twee
vliegen in één klap geslagen: er komt meer werk en de milieuvervuiling
door het bedrijfsleven neemt af.
10. Stel afrekenbare doelen
Bevat de Green Deal afrekenbare doelen en is er doorgerekend of deze
gehaald worden?
No Deal
Het kabinet claimt dat met haar Green Deal stappen gezet worden op weg
naar méér groene energie. Hoeveel blijft echter onduidelijk,
doelstellingen ontbreken in de deal, laat staan een doorrekening. Toch
is dat een relevante vraag, want het kabinet haalt haar doelen voor het
aandeel duurzame energie niet. De ambitie is 14% in 2020, maar slechts
9 tot 12% is haalbaar. Op initiatief van GroenLinks gaat het Planbureau
voor de Leefomgeving uitrekenen wat de mogelijke effecten van de Green
Deal zijn. Dat is onmisbare informatie bij het beoordelen van welke
Green deal dan ook: Doelen zijn belangrijk om investeringen ook echt
van de grond te krijgen.
GroenLinks