Gemeente Lelystad
Lelystad wil met Almere in één bestuurlijke regio blijven
Vrijdag 14 oktober 2011
Het stadhuis in Lelystad
Lelystad wil de discussie over bestuurlijke schaalvergroting (het
eventueel samengaan van de provincies Noord-Holland, Utrecht en
Flevoland) positief benaderen. Dat wil zeggen dat de gemeente Lelystad
wil participeren in het denkproces over de meest wenselijke
bestuurlijke structuur. Daarbij stelt Lelystad de inhoud voorop.
Metropoolregio
Uitgaande van de positie van de gemeente als provinciehoofdstad geldt
als leidend principe dat Lelystad - samen met Almere - ruimtelijk en
economisch deel blijft uitmaken van de Metropoolregio Amsterdam. Beide
steden moeten naar de mening van het Lelystadse college tot dezelfde
provincie c.q. bestuurlijke regio blijven behoren.
Ruimte te bieden
Lelystad draagt in belangrijke mate bij aan de ruimtelijke en
economische groei van de Metropoolregio. Dat gebeurt onder meer door de
ontwikkeling van Lelystad Airport en van de aan te leggen binnenhaven
Flevokust. In algemene zin heeft Lelystad, samen met Almere, ruimte te
bieden aan de Amsterdamse regio. Ook een samenwerking met de regio
Almere Gooi Utrecht kan voor alle partijen van meerwaarde zijn.
Ontwikkelingsdoelen voorop
"Wij zetten onze ontwikkelingsdoelen voorop en laten de bestuurlijke
structuurdiscussie daarop volgend zijn. We constateren dat het kabinet
vooralsnog de voordelen van bestuurlijke opschaling onvoldoende heeft
aangetoond, maar willen ons actief opstellen nu het kabinet toch een
wetsvoorstel aankondigt. Als provinciehoofdstad kiezen wij vóór
samenwerking met onze partners in de Metropoolregio Amsterdam, vooral
ook met Almere om de economische en sociale ontwikkeling van onze stad
en de regio te versterken," aldus het college.
Netwerkstad
In het denken over de bestuurlijke indeling speelt voor Lelystad de
relatie met Almere dus een grote rol. "We hebben te maken met een snel
groeiende gemeente, in 2020 de vijfde stad van het land. In deze
ontwikkeling is het belangrijk om de kwaliteit van de relaties met
Almere te erkennen en te gebruiken, zoals de aanwezige voorzieningen en
de werkgelegenheid. Ofwel: wij zullen meer moeten gaan denken in termen
van complementariteit en diversiteit en mogelijk - richting toekomst -
de vorming van een netwerkstad met Almere en Amsterdam. Meer
samenwerking moeten wij zien als kracht van Lelystad, vanuit de eigen
plannen voor ontwikkeling van de stad," zo motiveert het college haar
standpunt in een brief aan de gemeenteraad.
Overloopgebied
Lelystad zoekt de samenwerking, zoals nu ook al gebeurt, binnen
Metropoolregioverband vooral op het gebied van infrastructuur, het
verbeteren van verbindingen ofwel het verkleinen van de afstanden. De
reisafstand naar de Randstad moet acceptabel blijven, vooral voor de
hoog opgeleiden die in Lelystad wonen. Door het verkleinen van de
afstanden vormt Lelystad met Almere het overloopgebied voor de
Amsterdamse woningmarkt. Ook is samenwerking op de belangrijke sociale
dossiers van groot belang (armoedebeleid, kwalitatief goed onderwijs,
herstructurering sociale woningen).
Kansen benutten
De keuze van Lelystad om bestuurlijk samen met Almere binnen één regio
of provincie te willen functioneren, is een bevestiging, tevens
verdieping, van een reeds eerder door de gemeenteraad van Lelystad
ingenomen standpunt. Daarin wordt een zelfstandig voortbestaan van de
provincie Flevoland van groot belang geacht, maar is ook het belang
aangegeven dat - welke regionale indeling ook wordt gekozen - Lelystad
en Almere tot dezelfde provincie blijven behoren.
Vervoersknooppunt
De kansen die een bestuurlijke indeling richting Randstad meebrengt,
wil Lelystad ten volle benutten. Zo wil Lelystad zich als `Poort naar
de Randstad' profileren en zich ontwikkelen tot een vervoersknooppunt.
De ligging van Lelystad op een kruispunt van routes biedt Lelystad de
positie om als scharnierpunt van ontwikkelingen naar en vanuit oost- en
noordoost Nederland en verder naar Duitsland te functioneren, zowel
over het spoor, de weg, door de lucht als over het water. De opening
van de Hanzelijn eind 2012, de groei van Lelystad Airport en het
nabijgelegen bedrijventerrein Airport Garden City door de NV OMALA, en
de ontwikkeling van de binnenhaven Flevokust geven hiertoe de nodige
impulsen.
Gemeenteraad
De gemeenteraad van Lelystad moet zich nog uitspreken over het door het
college ingenomen standpunt betreffende de mogelijke bestuurlijke
herindeling.
Ja