Van Gogh Museum

Amsterdam, 28 juli 2011

'Snapshot' in Van Gogh Museum zoomt in op alledaags leven van kunstenaars

Snapshot. Schilders en fotografie, 1888-1915 van 14 oktober 2011 t/m 8 januari 2012

Â
Onder de enthousiaste gebruikers van de vroegste amateurcameraâs bevonden zich aan het einde van de negentiende eeuw ook veel kunstenaars. Welke rol speelde fotografie in hun leven en hoe beïnvloedde het hun werk? De tentoonstelling Snapshot. Schilders en fotografie, 1888-1915 laat dit zien aan de hand van 220 fotoâs en 70 schilderijen, prenten en tekeningen van zeven kunstenaars. De uitvinding in 1888 van het eerste handzame, eenvoudig te bedienen fototoestel voor amateurs maakte momentopnamen mogelijk: de snapshot was geboren. De schilders George Hendrik Breitner, Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri Evenepoel, Henri Rivière, Felix Valloton en Edouard Vuillard stortten zich op deze nieuwe mogelijkheid. Hun intieme, persoonlijke kiekjes geven een breed tijdsbeeld en maken duidelijk hoe fotografie en schilderkunst elkaar beïnvloedden. De tentoonstelling is van 14 oktober 2011 tot en met 8 januari 2012 te zien in het Van Gogh Museum Amsterdam.

De zeven schilders uit Nederland, België en Frankrijk die centraal staan in Snapshot. Schilders en fotografie 1888-1915 zijn tijdgenoten van Van Gogh. Ze gebruikten de camera als ieder ander, maar mét hun artistieke oog: om privé-fotoâs te maken van gezin en minnaressen, de omgeving en van elkaar. Ze fotografeerden vooral wat ze interessant vonden, en besloten soms later dit te verwerken in hun kunst. Zo legden Breitner en Rivière graag stadsvernieuwing vast. Rivière maakte duizelingwekkende beelden van de Eiffeltoren in aanbouw, en Breitner legde talloze opnames van bouwputten in zijn woonplaats Amsterdam vast, hoewel hij opmerkelijk genoeg nooit het eindresultaat fotografeerde. Familiefotoâs, portretten en fotoâs van elkaar waren regelmatig het onderwerp van Bonnard, Denis, Valloton, Vuillard (allen schilders van de Franse Nabis-groep) en Evenepoel, waarbij de âhuiskamerfotoâsâ van de laatste een mooi beeld geven van het dagelijks leven aan het einde van de 19e eeuw. De schilders vereeuwigden ook graag hun reizen met de camera. In Snapshot is te zien hoe de zeven kunstenaars allen experimenteerden met fotografie en grotendeels dezelfde onderwerpen behandelden.

Verrassende gezichtspunten
Op die eerste cameraâs zat de zoeker bovenop het toestel. Bij het fotograferen werd de camera dus op buikhoogte gehouden. In de expositie staan enkele historische exemplaren, waarbij bezoekers zelf een blik door de zoeker kunnen werpen om dit te ervaren. Breitner, Bonnard, Denis, Evenepoel, Rivière, Valloton en Vuillard keken vanuit hun kunstenaarschap met een andere blik naar de wereld. Ze experimenteerden dan ook graag met deze cameraâs, bijvoorbeeld door verrassende gezichtspunten te kiezen bij het nemen van de fotoâs. Op de afdrukken zagen ze elementen die ze toepasten in hun schilder- en grafische werk, zoals sterke contrasten tussen licht en donker en opvallende afsnijdingen en overlappingen in het beeld. Een enkele keer gebruikten ze een foto als directe studie voor een kunstwerk.

Originele afdrukken, intieme ruimten
De expositie is op een bijzondere manier vormgegeven door Petra Blaisse van Inside Outside, waarbij perspectief, licht en compositie centraal staan. De zeven kunstenaars gebruikten deze themaâs in hun experiment met de camera. In de tentoonstellingsvleugel van het Van Gogh Museum hangen de snapshots van de kunstenaars vrij in de ruimte aan dunne staalkabels. Van ongeveer 130 fotoâs zijn er originele afdrukken op het destijds gebruikelijke formaat van enkele centimeters. Voor de naakten van Breitner en Bonnard zijn speciale, intiemere kabinetten ingericht. Aan de wanden hangen de schilderijen, prenten en tekeningen. Soms is er een directe één op één vergelijking tussen foto en schilderij mogelijk, waarbij goed te zien is hoe de schilder zijn leefwereld op het doek naar zijn hand zette. Vaker gaat het om een subtielere verwantschap tussen fotografie en schilderkunst. Duidelijk wordt in elk geval dat fotografie de manier van kijken en de werkmethode van kunstenaars beïnvloedde.

Reizende tentoonstelling
De tentoonstelling Snapshot. Schilders en fotografie, 1880-1915 is gebaseerd op het onderzoek van gastconservator Elizabeth W. Easton, die tijdens het schrijven van haar dissertatie over Vuillard in de jaren â80 op de rijke verzameling fotoâs stuitte. De expositie is een samenwerking met The Phillips Collection in Washington en het Indianapolis Museum of Art en bevat een ruimhartig aantal bruiklenen van het Parijse Musée dâOrsay die de expositie ook inhoudelijk ondersteunt.
Van februari tot april 2012 is de expositie te zien in Washington en van juni tot begin september 2012 in Indianapolis. De Engelstalige catalogus Snapshot legt in een serie artikelen het belang van de fotografie vast en de wisselwerking met de kunst aan het eind van de 19e en begin van de 20e eeuw, met daarbij de rol van de zeven kunstenaars uit de expositie.

---