Nederlandse industrie blij met 5 miljoen euro voor waterstof
Persbericht van DutchHy en de NWV
De Nederlandse Waterstof en Brandstofcellen Vereniging (NWV) en de
Nederlandse Waterstof Coalitie (DutchHy) begroeten het besluit van
Minister Schulz van Haegen om de ontwikkeling van de
waterstofinfrastructuur in Nederland te stimuleren.
Het besluit van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om E5
miljoen uit te trekken voor infrastructuur om het rijden op waterstof
in Nederland te stimuleren, wordt door de Nederlandse
waterstofverenigingen met instemming begroet.
"Wij zien elektrisch rijden, onder andere met door waterstof
aangedreven brandstofcelvoertuigen zoals bussen en auto's, als enige
manier om de emissies van het wegverkeer dusdanig te reduceren dat de
emissiedoelstellingen van de overheid gehaald kunnen worden", aldus de
voorzitters van DutchHy en de NWV, Ellart de Wit en Jacques Smolenaars.
Volgens een recente studie van een brede coalitie van partijen(1),
wordt 75% van de door het personenvervoer veroorzaakte CO2-emissies
uitgestoten door auto's in het middenklasse en luxe segment, welke
momenteel zo'n 50% van het Europese wagenpark vormen. Elektrische
brandstofcelvoertuigen op waterstof zijn zeer geschikt voor deze
segmenten van de automarkt: zij kunnen nu al op een enkele volle tank
van Maastricht naar Groningen rijden en bovendien duurt het vullen van
een tank slechts 3 minuten. In de stad draagt daarnaast de inzet van
waterstofbussen bij aan een verbetering van het lokale leefklimaat door
een reductie van de geluidsoverlast en vermindering van de fijnstof- en
stikstofoxidenuitstoot.
Autofabrikanten hebben aangekondigd dat brandstofcelauto's vanaf 2014
verkrijgbaar zullen zijn. De beschikbaarheid van voldoende
waterstoftankpunten is een vereiste voor consumenten om deze auto's dan
ook daadwerkelijk te kopen. Met dit initiatief van het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu wordt dan ook de eerste aanzet gegeven om de
marktintroductie van deze schone voertuigen te ondersteunen. Nederland
sluit hierbij aan bij activiteiten in Duitsland, waar gewerkt wordt aan
een plan om het huidige aantal van 13 publiek toegankelijke
waterstoftankstations uit te breiden naar een landelijk dekkend
netwerk.
Waterstof wordt steeds vaker als schone brandstof ingezet om stroom te
maken met behulp van efficiënte brandstofcellen, bijvoorbeeld in
vorkheftrucks en voor noodstroomvoorzieningen. "Waterstof heeft zijn
weg naar de markt gevonden en we zullen hier dan ook uitvoerig bij stil
staan op het 10-jarig jubileum congres van de Nederlandse Waterstof en
Brandstofcellen Vereniging in 2012", aldus Jacques Smolenaars.
(1)www.zeroemissionvehicles.eu
*
Links:
http://www.zeroemissionvehicles.eu
Razende Robot Reporter