Consumentenbond
Regel compensatie bij telecomstoringen wettelijk!
* 13 oktober 2011
Er moet wetgeving komen die telecomaanbieders verplicht compensatie uit
te betalen na grote storingen. De Consumentenbond pleit voor een
regeling die vergelijkbaar is met de regeling in de energiemarkt. Daar
hebben elektriciteitsbedrijven een wettelijke plicht om consumenten te
compenseren wanneer een storing op het elektriciteitsnetwerk langer dan
een aantal uren duurt.
'Zo'n wettelijke regeling schept duidelijkheid voor consumenten én
providers en wij willen dat dit ook wordt ingevoerd voor de
telecommunicatiemarkt', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
'Op dit moment is de compensatie na een storing volstrekt willekeurig
en krijgen consumenten soms wel en soms geen tegemoetkoming voor een
gebrekkige dienstverlening. Dit doet geen recht aan de belangrijke rol
die telecommunicatie inneemt in de samenleving.' De Consumentenbond zal
op een wettelijke regeling aandringen bij het ministerie van EL&I en de
Tweede Kamer.
Storingen
De klanten van alle grote aanbieders in Nederland hebben wel eens te
maken met een grote storing waardoor bellen of internetten niet
mogelijk is. De afgelopen dagen hebben gebruikers van BlackBerry te
maken gehad met een ernstige storing, waardoor pingen, e-mailen of
surfen vrijwel onmogelijk was. Inmiddels lijkt de dienstverlening weer
langzaam op gang te komen.