Europees iPad gebruik vergelijkbaar met Nederlandse trend
---
13.10.11
Voor het eerst is er een internationaal onderzoek gehouden naar het
gebruik van de iPad. Sanoma Media ondervroeg 3.673 gebruikers in zes
Europese landen. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook opmerkelijke
uitschieters. Vooral Russen zijn fervente iPaders, soms hebben ze er
wel vier in huis. In Finland wordt de iPad juist opvallend veel
onderweg gebruikt.
In alle landen - het onderzoek werd gehouden in Nederland, Finland,
Rusland, Hongarije, België en Duitsland - is de eigenaar van de iPad
lang niet de enige gebruiker. Ruim meer dan de helft (57-71%) van de
iPads wordt ook door andere personen actief gebruikt. Meestal is dat de
partner en voor ruim een derde de kinderen. De meest voorkomende plek
om de iPad te gebruiken is thuis. De tweede plaats is tijdens
vakantie/reizen. Meer dan de helft doet dit vaak en meer dan een derde
soms.
Thuis de primaire computer
Het toegenomen iPad-gebruik heeft invloed op het gebruik van andere
apparaten zoals laptop, desktop computer en mobiele telefoon. Thuis is
de iPad de primaire computer geworden. 73 procent van de respondenten
geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan
gebruiken. 38 procent is de mobiele telefoon minder gaan gebruiken. Op
het werk domineertde laptop of desktop computer vooralsnog. In Rusland
en Hongarije wordt de iPad echter, in vergelijking met de andere
landen, al twee keer zoveel als primaire computer op het werk gebruikt.
Tot vier uur per dag
Ongeveer tweederde geeft aan dat ze de iPad steeds vaker zijn gaan
gebruiken. Bijna iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag
(92-98%), waarvan ongeveer de helft tussen de 30 minuten en 2 uur. De
Russen en Duitsers zijn de meest fervente gebruikers. Zij maken op een
dag veel vaker en tot zelfs 4 uur of meer gebruik van de iPad.
Meer dan zes betaalde apps
Ongeveer een derde van de respondenten heeft meer dan 50 apps
gedownload. Duitsland (54%) en Hongarije (41%) spannen de kroon. Zij
hebben de meeste gebruikers met meer dan 50 apps. Vrouwen downloaden in
het algemeen minder apps dan mannen. Meer dan de helft van de
respondenten heeft voor meer dan zes apps betaald.
De Europese iPad-gebruiker
Van de respondenten is gemiddeld 80% man en 20% vrouw. Het gebruik en
de ervaringen met de iPad zijn vrijwel gelijk onder mannen en vrouwen.
Het opleidingsniveau is hoog, vooral hoger beroepsonderwijs of
universitair. In Rusland ligt dit percentage het hoogst (89%). In meer
dan tweederde van de huishoudsituaties is men getrouwd of samenwonend
met of zonder kinderen. Ongeveer 60 procent van de respondenten geeft
aan boven modaal of twee keer modaal of meer te verdienen.