FloraHolland
Bezoekers delen passie tijdens Marktplaats-event Bleiswijk
FloraHolland, 13 oktober 2011 (persbericht) - Vereniging
Bloemist-Winkeliers, groothandelscentrum Terra Bleiswijk en
FloraHolland organiseerden op 11 en 12 oktober voor de zesde keer het
Marktplaats-event Bleiswijk. Het evenement is opnieuw succesvol
ontvangen door de ruim 1300 bezoekers, waaronder bloemisten,
detaillisten, kwekers en medewerkers van tuincentra. Het thema was deze
keer `100% Passie' dat als een rode draad door het programma liep. Ook
werd uitgebreid aandacht geschonken aan het 100-jarig jubileum van
FloraHolland.
Met de historische Gouden Berkelknopwedstrijd vierde FloraHolland met
haar kopers het 100-jarig bestaan van de coöperatie. Via twee
voorrondes konden kopers zich plaatsen voor de grote finale op
woensdagavond. De grote winnaar werd Ernst Star. Hij liet de klok het
best op een vooraf afgesproken prijs stoppen. Rutger Helfenstijn en
Rene Hollemans eindigden respectievelijk op plaats twee en drie.
Bernard Oosterom, bestuursvoorzitter van FloraHolland, reikte de
prijzen - waaronder een iPad, spiegelreflexcamera en E-reader - uit aan
drie prijswinnaars.
Producten en toegevoegde waarde centraal
Bloemen en planten en de toegevoegde waarde van deze producten staan
steevast centraal tijdens het Marktplaats-event. Deze keer via een
`Masterclass voor professionals met Passie' in bloemschikken. De
masterclass werd gegeven door erkend bloemsierkunstenaar Diny Blom,
waarbij vakgenoten een hoofd-, hals- of schoudercreatie konden maken.
Kwekers toonden verschillende soorten sierteeltgewassen en
ondersteunden hun producten met een passievol verhaal. Op het
noviteitenplein van FloraHolland werden nieuwe soorten
sierteeltgewassen getoond. Daarnaast vonden inspirerende
bloemschikdemonstraties plaats door Hanneke Frankema en Miranda ter
Voorde, beiden erkend bloemsierkunstenaar. Er waren kerstdemonstraties
door arrangeurs Hans Zijlstra en Bert Klomps. Bezoekers konden zich ook
laten inspireren door de workshop `Passie is toegevoegde waarde van
bloemist' gegeven door Marc Eijsackers, manager marketing FloraHolland.
Tot slot vonden de voorrondes van het Nederlands Kampioenschap
bloemschikken voor junioren en de VBW-boekettenwedstrijd plaats. De
finales hiervan zijn tijdens de Floriade 2012.
Bloem van de passie
De roos werd vanwege het passende thema, apart belicht. In The Rose
Gallery op het Marktplaats-event Bleiswijk werden de FleurPrimeur Roos,
recent geïntroduceerde rozennoviteiten én binnenkort mogelijk nieuw te
introduceren rozencultivars gepresenteerd. Rozenveredelaars boden
bezoekers van het evenement hiermee inzicht in de nieuwste
sortimentsontwikkelingen.
Marktplaats-events in 2012
De volgende Marktplaats-events Bleiswijk worden georganiseerd op 20
maart 2012 en 2 en 3 oktober 2012. Het evenement wordt jaarlijks
georganiseerd door Vereniging Bloemist-Winkeliers, groothandelscentrum
Terra Bleiswijk en FloraHolland, vanuit het project `Omarm de
bloemist'. In de uitwerking van dit project ontvangen bloemisten
ondersteuning en dienstverlening op het gebied van product, hardware en
ondernemerschap. Daarmee wordt de bloemist geholpen zijn onderscheidend
vermogen te vergroten.