Rijksoverheid
Ministerie van IenM wint Effie voor campagne Goochem
Nieuwsbericht | 13-10-2011
De campagne `Goochem het Gordeldier' van het ministerie van
Infrastrucuur en Milieu heeft woensdagavond tijdens de uitreiking van
de Effies een Bronzen Effie gewonnen. De prijs, ook wel de `Oscar onder
de reclameprijzen' genoemd, is de belangrijkste reclameprijs in
Nederland en wordt alleen uitgereikt aan adverteerders die hard kunnen
aantonen dat hun communicatie effect heeft gehad op houding en gedrag
van publieksdoelgroepen. Het is de tweede Effie voor het ministerie. In
2003 won het een Effie voor de Bob-campagne.
De Goochem-campagne is gevoerd van 2004 tot en met 2010 met als doel
het gebruik van gordels voor jonge kinderen en kinderzitjes te
bevorderen. In die periode is het aandeel kinderen dat beschermd in de
auto wordt vervoerd gestegen van 63% naar 94%. Daarmee zijn veel
slachtoffers voorkomen. De jury prees de campagne voor de scherpe
strategie en het maatschappelijk belangrijke resultaat. Ook het feit
dat Goochem door de EU Commissie is geadopteerd voor een Europa-brede
gordelcampagne in 2006-2008 (EUCHIRES), telde mee bij de
jurybeoordeling.