Gemeente Den Haag

Over schone grachten en kanalen naar Scheveningen

Den Haag gaat zijn unieke ligging op de grens van zoet en zout water beter benutten. De gemeente wil de Haagse binnenwateren aantrekkelijker maken voor recreatie en toerisme. `Het binnenwater biedt zoveel kansen. Dat is misschien wel het best bewaarde geheim van Den Haag,' zegt wethouder Sander Dekker (Financiën en Stadsbeheer).

in een kwartier varend naar Madurodam

De Haagse grachten en kanalen moeten aantrekkelijker worden. De gemeente heeft hiervoor een plan gemaakt. Een belangrijke maatregel is het opheffen van de blokkade tussen de grachten in de Haagse binnenstad en het Kanaal naar Madurodam en de Haringkade in Scheveningen, de Dr Kuyperdam in de Prinsessegracht. Hier moet een brug komen met een doorvaarhoogte van 1 meter. Het is dan mogelijk om in een kwartier van Den Haag Centraal naar Madurodam te varen.

extra opstapplaatsen rondvaarten

Om dit extra aantrekkelijk te maken voor rondvaartondernemers, komt er in het plan een opstapplaats bij de Koekamp. Hier kunnen de ondernemers ook paviljoens inrichten om bezoekers te ontvangen en informatie te geven. Er komt op de Koekamp ook een kleine aanlegplaats voor langsvarende schepen. Deelnemers aan rondvaarten kunnen straks ook bij station Hollands Spoor opstappen.

schone kades en vaarten

De scheepswrakken langs kades worden weggehaald. Net als bij woningen gaat de gemeente achterstallig onderhoud bij woonboten aanpakken. Bewoners van nieuwe woonschepen moeten voortaan zorgen voor een passende kleur en uitvoering van hun woonschip.

Vaak worden kades worden gebruikt voor zitjes en opslag. Dit is niet langer gratis. En het mag ook niet meer overal. Ook het gebruik van stroom en drinkwater door `vaste liggers' is niet meer gratis. De aanlegplekken zijn namelijk niet bedoeld om er te overnachten. Alle regels komen in een verordening waar de gemeente nog aan werkt.