Gemeente Den Haag
Over schone grachten en kanalen naar Scheveningen
Den Haag gaat zijn unieke ligging op de grens van zoet en zout water
beter benutten. De gemeente wil de Haagse binnenwateren aantrekkelijker
maken voor recreatie en toerisme. `Het binnenwater biedt zoveel kansen.
Dat is misschien wel het best bewaarde geheim van Den Haag,' zegt
wethouder Sander Dekker (Financiën en Stadsbeheer).
in een kwartier varend naar Madurodam
De Haagse grachten en kanalen moeten aantrekkelijker worden. De
gemeente heeft hiervoor een plan gemaakt. Een belangrijke maatregel is
het opheffen van de blokkade tussen de grachten in de Haagse binnenstad
en het Kanaal naar Madurodam en de Haringkade in Scheveningen, de Dr
Kuyperdam in de Prinsessegracht. Hier moet een brug komen met een
doorvaarhoogte van 1 meter. Het is dan mogelijk om in een kwartier van
Den Haag Centraal naar Madurodam te varen.
extra opstapplaatsen rondvaarten
Om dit extra aantrekkelijk te maken voor rondvaartondernemers, komt er
in het plan een opstapplaats bij de Koekamp. Hier kunnen de ondernemers
ook paviljoens inrichten om bezoekers te ontvangen en informatie te
geven. Er komt op de Koekamp ook een kleine aanlegplaats voor
langsvarende schepen. Deelnemers aan rondvaarten kunnen straks ook bij
station Hollands Spoor opstappen.
schone kades en vaarten
De scheepswrakken langs kades worden weggehaald. Net als bij woningen
gaat de gemeente achterstallig onderhoud bij woonboten aanpakken.
Bewoners van nieuwe woonschepen moeten voortaan zorgen voor een
passende kleur en uitvoering van hun woonschip.
Vaak worden kades worden gebruikt voor zitjes en opslag. Dit is niet
langer gratis. En het mag ook niet meer overal. Ook het gebruik van
stroom en drinkwater door `vaste liggers' is niet meer gratis. De
aanlegplekken zijn namelijk niet bedoeld om er te overnachten. Alle
regels komen in een verordening waar de gemeente nog aan werkt.