UT en Stichting Carmelcollege tekenen samenwerkingsovereenkomst
Inzet van datateams moet kwaliteit onderwijs verbeteren
12 oktober 2011
Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege starten samen een
grootschalig project waarbij ze 20 datateams inzetten om de kwaliteit
van het onderwijs verder te verbeteren. Deze datateams gebruiken
allerhande beschikbare gegevens om vragen te beantwoorden als: `hoe
kunnen we de wiskundeprestaties in de onderbouw verbeteren?' en `hoe
kunnen we het aantal zittenblijvers op onze school verminderen'. Deze
week tekenden de twee partijen een samenwerkingsovereenkomst.
Het verzamelen, analyseren, interpreteren en gebruiken van
verschillende gegevens om zo het onderwijs te verbeteren: dát is
Opbrengstgericht Werken. Ondanks het feit dat is aangetoond dat
Opbrengstgericht Werken leidt tot een verbetering van het onderwijs
werkt volgens de Onderwijsinspectie momenteel slechts twintig procent
van alle VO-scholen opbrengstgericht.
De Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege starten daarom nu
samen een groot project waarbij ze het onderwijs van de bij de
Stichting aangesloten scholen structureel verder proberen te verbeteren
met behulp van zogenaamde datateams. Het project wordt uitgevoerd door
de vakgroep Curriculumontwerp & Onderwijsinnovatie van prof. dr. Jules
Pieters en staat onder leiding van dr. Kim Schildkamp met medewerking
van dr. Adam Handelzalts.
De datateams van zes tot acht personen bestaan uit enkele docenten,
iemand van de schoolleiding en waar mogelijk een
kwaliteitszorgmedewerker van de school. De teams zullen met behulp van
beschikbare data - zoals cijferlijsten, vragenlijsten,
onderwijsinspectierapporten en observatiedata - concrete vraagstukken
oplossen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de vraag hoe je de
wiskundeprestaties in de onderbouw kunt verbeteren, hoe je de instroom
van het vmbo naar de havo kunt verbeteren, of hoe je het aantal
zittenblijvers op de school kunt verminderen. De datateams onderzoeken
hun vraag aan de hand van een door de UT opgesteld stappenplan en onder
begeleiding van een UT-onderzoeker.
Pilot
Onderzoekers van de UT hebben eerder op scholen van Stichting
Carmelcollege een pilot-onderzoek uitgevoerd met vijf van deze
datateams. De eerste resultaten van deze pilot zijn buitengewoon
positief. Docenten leerden om data te gebruiken om hun onderwijs te
verbeteren. Bovendien vond binnen de teams een verschuiving plaats van
intuïtieve naar beter met data onderbouwde beslissingen. En dat is
precies waar het bij de datateams om draait, vertellen de
UT-onderzoekers. `De betrokkenen leren om onderzoek te doen binnen hun
eigen school. Zo kwamen veel docenten uit de pilot door het gebruik van
data er bijvoorbeeld achter dat veel veronderstellingen die zij hebben
helemaal niet kloppen. Met het stappenplan komen ze tot een heldere
probleemdefinitie, leren ze goede hypotheses opstellen, de juiste data
verzamelen en analyseren, maatregelen formuleren en de effecten van die
maatregelen evalueren.´
Samenwerkingsproject
Bij het samenwerkingsproject van de Universiteit Twente en Stichting
Carmelcollege gaan in totaal 20 datateams aan de slag. Het project moet
niet alleen de onderwijskwaliteit van de scholen verbeteren, maar past
ook bij het streven van Carmel om het beste uit haar leerlingen en
medewerkers te halen. Daarnaast levert de samenwerking ook belangrijke
informatie voor de wetenschap op. De onderzoekers van de UT gebruiken
de resultaten van het project om hun datateam-aanpak verder te
onderbouwen en te verbeteren.
Universiteit Twente