Universiteit Twente

UT en Stichting Carmelcollege tekenen samenwerkingsovereenkomst

Inzet van datateams moet kwaliteit onderwijs verbeteren

12 oktober 2011

Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege starten samen een grootschalig project waarbij ze 20 datateams inzetten om de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren. Deze datateams gebruiken allerhande beschikbare gegevens om vragen te beantwoorden als: `hoe kunnen we de wiskundeprestaties in de onderbouw verbeteren?' en `hoe kunnen we het aantal zittenblijvers op onze school verminderen'. Deze week tekenden de twee partijen een samenwerkingsovereenkomst.

Het verzamelen, analyseren, interpreteren en gebruiken van verschillende gegevens om zo het onderwijs te verbeteren: dát is Opbrengstgericht Werken. Ondanks het feit dat is aangetoond dat Opbrengstgericht Werken leidt tot een verbetering van het onderwijs werkt volgens de Onderwijsinspectie momenteel slechts twintig procent van alle VO-scholen opbrengstgericht.

De Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege starten daarom nu samen een groot project waarbij ze het onderwijs van de bij de Stichting aangesloten scholen structureel verder proberen te verbeteren met behulp van zogenaamde datateams. Het project wordt uitgevoerd door de vakgroep Curriculumontwerp & Onderwijsinnovatie van prof. dr. Jules Pieters en staat onder leiding van dr. Kim Schildkamp met medewerking van dr. Adam Handelzalts.

De datateams van zes tot acht personen bestaan uit enkele docenten, iemand van de schoolleiding en waar mogelijk een kwaliteitszorgmedewerker van de school. De teams zullen met behulp van beschikbare data - zoals cijferlijsten, vragenlijsten, onderwijsinspectierapporten en observatiedata - concrete vraagstukken oplossen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de vraag hoe je de wiskundeprestaties in de onderbouw kunt verbeteren, hoe je de instroom van het vmbo naar de havo kunt verbeteren, of hoe je het aantal zittenblijvers op de school kunt verminderen. De datateams onderzoeken hun vraag aan de hand van een door de UT opgesteld stappenplan en onder begeleiding van een UT-onderzoeker.

Pilot
Onderzoekers van de UT hebben eerder op scholen van Stichting Carmelcollege een pilot-onderzoek uitgevoerd met vijf van deze datateams. De eerste resultaten van deze pilot zijn buitengewoon positief. Docenten leerden om data te gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Bovendien vond binnen de teams een verschuiving plaats van intuïtieve naar beter met data onderbouwde beslissingen. En dat is precies waar het bij de datateams om draait, vertellen de UT-onderzoekers. `De betrokkenen leren om onderzoek te doen binnen hun eigen school. Zo kwamen veel docenten uit de pilot door het gebruik van data er bijvoorbeeld achter dat veel veronderstellingen die zij hebben helemaal niet kloppen. Met het stappenplan komen ze tot een heldere probleemdefinitie, leren ze goede hypotheses opstellen, de juiste data verzamelen en analyseren, maatregelen formuleren en de effecten van die maatregelen evalueren.´

Samenwerkingsproject
Bij het samenwerkingsproject van de Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege gaan in totaal 20 datateams aan de slag. Het project moet niet alleen de onderwijskwaliteit van de scholen verbeteren, maar past ook bij het streven van Carmel om het beste uit haar leerlingen en medewerkers te halen. Daarnaast levert de samenwerking ook belangrijke informatie voor de wetenschap op. De onderzoekers van de UT gebruiken de resultaten van het project om hun datateam-aanpak verder te onderbouwen en te verbeteren.