Dynamische signalisatie op de E40 van de kust naar Brussel vanaf woensdag in gebruik
12/10/2011 10:16
Vlaamse Overheid
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de voorbije maanden op de E40 tussen Drongen en Wetteren richting Brussel heel wat inspanningen geleverd om er installaties voor dynamisch verkeersmanagement klaar te stomen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de voorbije maanden op de E40 tussen Drongen en Wetteren richting Brussel heel wat inspanningen geleverd om er installaties voor dynamisch verkeersmanagement klaar te stomen. Er zijn nieuwe portieken, rijstrooksignalisatieborden, camera's, meetlussen en een galgpaal met informatiebord geïnstalleerd. De installaties zijn nu klaar voor gebruik en worden woensdagnamiddag 12 oktober, in dienst genomen door het Vlaams Verkeerscentrum.
Dynamisch verkeersbeheer De versnelde uitbouw van dynamisch verkeersmanagement (DVM) op autosnelwegen staat hoog op het prioriteitenlijstje van minister Hilde Crevits. In 2011 wordt er voor ruim 30 miljoen euro geïnvesteerd in DVM. Het plaatsen van dynamische signalisatie past in een algemene uitbouw van verkeersmanagementsystemen op de Vlaamse hoofdwegen. DVM-infrastructuur maakt het mogelijk om verkeersstromen verstandig te 'geleiden' en omvat zowel systemen voor detectie als systemen om het verkeer te sturen. De detectielaag, zoals meetlussen in het wegdek en verkeerscamera's, moeten ervoor zorgen dat de verkeersstroom realtime in beeld kan worden gebracht in een verkeerscentrum. De dynamische informatieborden maken het mogelijk weggebruikers tijdig te informeren (over bijvoorbeeld hindernissen, incidenten en alternatief routeadvies) en aan te sturen.
Extra DVM-uitrusting op de E40 richting Brussel Op het traject Drongen-Wetteren is voor 5,3 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe installaties voor dynamisch verkeersmanagement. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft er 21 portieken geplaatst voor in totaal 66 rijstrooksignalisatieborden. Die maken het mogelijk om bij druk verkeer van de kust naar Brussel de doorstroming te verbeteren aan de hand van snelheidsharmonisatie. Met de borden kan een aangepaste maximumsnelheid opgelegd worden of kunnen rijstroken afgesloten worden. Dit komt ook de verkeersveiligheid ten goede. Er is ook een dynamisch informatiebord geplaatst in de zijberm ter hoogte van de afrit Wetteren. De aansturing van de borden gebeurt vanuit het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen. Om een degelijke detectie te kunnen garanderen, zijn 20 bijkomende camera's geplaatst en 21 extra locaties met meetlussen uitgerust.
Het laatste configuratiewerk zit erop en de nieuwe installaties zijn dus klaar voor gebruik. De signalisatie wordt woensdagnamiddag 12 oktober, in dienst genomen door het Vlaams Verkeerscentrum.
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel