Tien jaar Fietsberaad: Sleutelrol voor de fiets in mobiliteitsbeleid
DEN HAAG, 20111012 -- Het kenniscentrum Fietsberaad heeft de afgelopen tien jaar met onderzoeken en praktische kennis bijgedragen aan de vernieuwing van het Nederlands fietsbeleid. Ook de komende jaren is er nog veel te doen. Stallingproblemen rond stations en in stadscentra en de toename van het aantal oudere fietsers vragen permanente aandacht voor de fietser.
Voor een kwart van alle verplaatsingen pakt de Nederlander de fiets. Zelfs een kleine toename van het fietsgebruik biedt al enorme maatschappelijke voordelen voor de bereikbaarheid en het milieu. Maar vooral ook voor de fietser zelf. Die is goedkoper uit, meestal sneller op de plaats van bestemming en het is bovendien goed voor de gezondheid. Reden om het de fietser zoveel mogelijk naar de zin te maken. Het Fietsberaad speelt daarbij een belangrijke rol. Tien jaar lang al helpt het kenniscentrum decentrale overheden om gedegen fietsbeleid te ontwikkelen, mede dankzij de inzet van ruim 20 fietsdeskundigen uit het werkveld.
Het Fietsberaad deed in het afgelopen decennium onder andere onderzoek naar verbetering van het fietscomfort door vaker asfalt toe te passen en verkeerslichten beter af te stellen ten gunste van de fietser. Ook bevordering van het fietsgebruik onder allochtonen en het fietsparkeren bij stations kregen ruim aandacht, evenals de verkeersveiligheid van de fietser. Kennis die breed verspreid werd heeft er ook toe bijgedragen dat de fiets steeds meer wordt gezien als volwaardig alternatief, naast de auto en het openbaar vervoer.
In een speciale jubileumuitgave van het magazine Fietsverkeer worden de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar op een rij gezet. De voorzitter van het Fietsberaad, Victor Molkenboer, heeft vandaag de eerste exemplaren aangeboden aan minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de bestuurders van de koepels VNG, IPO, SkVV en UVW.
Victor Molkenboer signaleerde een aantal ontwikkelingen die grote gevolgen kunnen hebben voor de nabije toekomst. Het fietsgebruik door ouderen is de afgelopen decennia meer dan verdubbeld. Voor de mobiliteit en gezondheid van ouderen een positieve ontwikkeling, maar de keerzijde is een sterke stijging van het aantal fietsslachtoffers. Met een sterke vergrijzing in het vooruitzicht, een zorgelijke ontwikkeling.
Ook de opkomst de elektrische fiets zal gevolgen hebben voor de infrastructuur en het fietsgebruik van forensen op de langere woon-werkafstanden . Tot slot noemde Fietsberaadvoorzitter de ontwikkelingen rond het fietsparkeren. Ondanks forse investeringen blijft er een tekort aan stallingsvoorzieningen bij stations en in toenemende mate ook in binnensteden. De exploitatie van de stallingen wordt bovendien steeds moeilijker. Molkenboer: “Ook wat het fietsbeleid betreft, blijft de wereld dus volop in beweging. Ik ben er van overtuigd dat de werkwijze van het Fietsberaad bij uitstek geschikt is om flexibel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, kansen en bedreigingen.”
Minister Schultz van Haegen complimenteerde het Fietsberaad en wees erop dat alle overheden dankbaar gebruik maken van het kenniscentrum. De minister onderschreef dat de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, vooral fietsende ouderen, aandacht behoeft. “Het fietsberaad is met ideeën gekomen voor maatregelen waarmee overheden de trend van meer ernstige ongevallen met fietsers kunnen keren. We werken de komende tijd ook intensief samen aan een viertal proeven om de fietsinfrastructuur veiliger te maken en lokaal uit te proberen.”
De minister wees ook op de bijdrage die het Fietsberaad heeft geleverd aan het plan van aanpak voor de stationsstallingen. “We blijven stevig investeren in meer stallingplaatsen bij stations. De gemeenten gaan met hulp van ons deze kabinetsperiode 40.000 extra stallingplaatsen per jaar realiseren”, aldus de minister.
Ingezonden persbericht