Cordaid wint De Transparant Prijs 2011
Persbericht van PwC
Cordaid is de winnaar van de achtste Transparant Prijs. De prijs werd
vandaag in Den Haag uitgereikt door juryvoorzitter Alexander Rinnooy
Kan. De Transparant Prijs wordt georganiseerd door PwC in samenwerking
met Stichting Civil Society en is bestemd voor de Nederlandse
charitatieve instelling die het meest inzichtelijke en onderscheidende
jaarverslag presenteert. Projecten Zuid Afrika kreeg de prijs in de
categorie kleine fondsenwervende instellingen. Turing Foundation was de
winnaar bij de vermogensfondsen. De prijs voor meest innovatie
organisatie op het thema 'impact' was Oxfam Novib.
Voor De Transparant Prijs werden dit jaar 201 jaarverslagen
geanalyseerd op criteria als: governance, toekomstinformatie,
financiële- en niet financiële informatie en fondsenwerving. De jury is
positief over het feit dat deelnemers dit jaar op de meeste criteria
nog beter scoren van vorig jaar. Het gemiddelde cijfer van de top 100
lag op een 6,8 met als hoogste score een 8,6. Zorgen maakt de jury zich
om het feit dat een groeiend aantal goede doelen voor 1 juli geen
jaarverslag publiek beschikbaar heeft.
Juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan over het winnende verslag:
"Cordaid is voor de 2e maal op rij genomineerd en heeft zichtbaar werk
gemaakt van de leerpunten. Het internetverslag is buitengewoon
inzichtelijk en de verantwoording over de impact is een voorbeeld voor
andere organisaties. Ik wil alleen een kanttekening maken bij de dikte
van het papieren jaarverslag. Ik daag Coraid uit het verslag met behoud
van de communicatiewaarde met de helft in te korten. Less is more."
Stel je kwetsbaar en leergierig op
De focus van deze achtste editie lag op het inzichtelijk maken - in het
jaarverslag - van het bereikte effect. Ook dit jaar bleek dat de meeste
goede doelen het moeilijk vinden om hun impact duidelijk te maken.
Rinnooy Kan: "De wil om transparant te zijn is er. Maar hoe meet je je
impact en hoe communiceer je die op een begrijpelijke manier? Het start
met een kwetsbare en leergierige houding van een organisatie. De
charitatieve sector financiert bij uitstek projecten met een hoger
risicoprofiel. Uiteraard zijn organisaties trots op de successen, maar
vergeet niet dat je eigen organisatie en de sector veel kan leren van
de projecten die mislopen. Natuurlijk ligt dit gevoelig omdat goede
doelen zich afvragen hoe subsidiegevers of donateurs reageren als ze
zien dat hun geld niet altijd tot het beoogde resultaat leidt. Ik ben
van mening dat impact maken vraagt om eerlijk te zijn over de
verwachtingen die donateurs van je mogen hebben."
Ook De Transparant Prijs zelf streeft ernaar haar impact inzichtelijk
te maken. Een goede graadmeter daarvoor is een toename in transparantie
bij de deelnemende goede doelen. Een analyse over de afgelopen acht
jaar laat zien dat organisaties die al meerdere malen hebben
deelgenomen, substantieel hoger scoren dan organisaties die voor de
eerste of tweede keer meedoen.
De deelnemers aan De Transparant Prijs 2011 vertegenwoordigen met 2,7
miljard euro aan inkomsten zo'n 73 procent van de totale
sectorinkomsten. Een percentage wat het belang onderstreept wat aan
deze jaarlijkse prijs wordt gehecht. Exclusief de beleggingsopbrengsten
namen de totale inkomsten van de 201 onderzochte instellingen met 105,3
miljoen euro toe. Een stijging van 4,3 procent ten opzichte van 2009.
Positief is de stijging van de baten uit eigen fondsenwerving (+ 5 %).
Zeker in het licht van de afnemende overheidssubsidies (- 12,6%) en de
gedaalde rendementen uit beleggingen (- 30%).
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.transparantprijs.nl
Bijlage:
* cordaid winnaar transparant prijs 2011 defdocx
Razende Robot Reporter