Het bouwen van Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal is een primeur in
Nederland, een complex project waarbij internet de binnenstad wordt
ingetrokken, zodat consumenten een optimale winkelbeleving ervaren.
Dit voorjaar zijn verschillende brainstormavonden gehouden met
ondernemers uit Veenendaal om een idee te krijgen van wat het Nieuwe
Winkelen is. Ook is het landelijk informatiecentrum het Nieuwe Winkelen
opgezet, waarbij alle elementen van het Nieuwe Winkelen te ervaren
zijn. Op 4 november wordt dit landelijk informatiecentrum officieel
geopend. Maar voor die tijd kan het centrum worden getest en gaat de
consument ook merken wat het Nieuwe Winkelen is met de Cityhunt!
In de praktijk
Op woensdag 12 oktober start wethouder Marco Verloop namelijk de eerste
Cityhunt in de binnenstad van Veenendaal. De Cityhunt is een speurtocht
door de binnenstad waarbij deelnemers met hun smartphone een puzzel
oplossen. Zo kunnen ze elementen van het Nieuwe Winkelen in de praktijk
ondervinden. Het informatiecentrum is het startpunt voor de Cityhunt.
Beter inspelen
Het Nieuwe Winkelen betekent dat de winkeliers beter inspelen op het
koopgedrag van de consument, waarbij internet en mobiele telefonie een
steeds grotere rol spelen. Voorbeelden van de mogelijkheden van het
Nieuwe Winkelen zijn digitale passpiegels, locatiegebonden aanbiedingen
en sms-diensten voor het winkelend publiek. Met als doel: de consument
een optimale winkelbeleving te bieden. Een film over de mogelijkheden
is ook te zien op www.hetnieuwewinkelen.org.
Het Nieuwe Winkelen is een project van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel in samenwerking met Gemeente Veenendaal, Bureau
Binnenstad, Promotie Veenendaal en Syntens, innovatiecentrum voor
ondernemers.
Â
Syntens