ChristenUnie
Liberalisatie spoorwegvervoer helaas op lange baan
dinsdag 11 oktober 2011 20:18 Europarlementariër Peter van
Dalen (ChristenUnie) is teleurgesteld over het besluit van de
meerderheid van de Transportcommissie van het Europees Parlement om de
verdere liberalisering van het spoorvervoer uit te stellen tot na 2012.
Zijn voorstel om de markt nu al verder te openen werd vandaag
tegengehouden. Van Dalen is teleurgesteld over het besluit: ,,Al in
2001 is er een principeakkoord bereikt om de spoorgoederenmarkt te
openen. Maar verschillende landen willen hun oude staatsspoorbedrijf
beschermen en de liberalisering niet doorvoeren. Dat is jammer, want
het openstellen van de markt is goed voor het Europese spoorvervoer."
Volgens Van Dalen is Nederland het beste voorbeeld van het succesvol
openen van de markt. Al in 2001 heeft Nederland ProRail van NS
gescheiden en dat heeft tot mooie resultaten geleid, aldus de
Europarlementariër: ,,De tarieven van het vervoer zijn gedaald, de
dienstverlening is verbeterd en het percentage spoorgoederenvervoer als
onderdeel van het totale goederenvervoer is niet verder gedaald. Dat is
goed voor de klant en de consument maar ook voor de concurrentiepositie
van de spoorsector. We willen graag meer vervoer via milieuvriendelijke
vervoerswijzen zoals het spoor. Dan moet de concurrentiepositie van het
spoor wel verbeteren en dat kan door het openstellen van de markt.
Daarom ben ik ontevreden met het besluit verdere liberalisering uit te
stellen tot 2012. Dat is slecht voor de spoorsector, voor de consument
en voor het milieu!"
Overigens is de Europese Commissie inbreukprocedures begonnen tegen 22
van de 27 lidstaten bij het Europese Hof in Luxemburg om het
principeakkoord uit 2001 af te dwingen. De vijf andere landen,
waaronder Nederland, zijn het akkoord wel nagenomen of hebben geen
spoorwegen. De uitspraak van het hof wordt in 2012 verwacht.