Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
124 Vragen van de heer S. de Vries
(ingekomen 11 oktober 2011)

Vragen inzake duurzaamheid in het Stationgebied

De komende tientallen jaren ligt er een enorme bouwopgave in het Utrechtse stationgebied. De gebouwen die hier verrijzen of verbouwd worden zullen voor een lange tijd blijven staan. De duurzaamheid en energieprestatie van deze gebouwen is daarom, met het oog op de toekomst, van groot belang. Van het nieuwe stadskantoor is ons bekend dat deze, na oplevering, energieneutraal zou moeten zijn. Voor wat betreft de andere gebouwen is dit alles veel minder duidelijk. Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen:


1. Is duurzaamheid en energieprestatie een belangrijk thema als het gaat om de bebouwing in het stationsgebied en hoe komt dat tot uiting?
2. Wordt het nieuwe stadskantoor daadwerkelijk energieneutraal in haar verbruik? Zo ja, waar bestaan de maatregelen uit en wat leveren ze op? Zo neen, waarom niet?
3. Welke normen voor de energieprestatie gelden nu bij de bouw

in het stationsgebied? Is het mogelijk om de energieprestaties van

andere te bouwen of verbouwen gebouwen inzichtelijk te maken? Graag

ontvangen wij hier een overzicht van.

4. Worden de meest recente of gedateerde normen voor de energieprestatie in het stationsgebied gehanteerd?
5. Het is inmiddels bekend dat het nieuwe Centraal Station perronkappen krijgt met daarin zonnecellen verwerkt. Ziet het College mogelijkheden om in overleg met ProRail en NSpoort te kijken naar meer kansen voor een duurzame bouw?
6. Op de plaats van het huidige streekbusstation zou een energieneutraal en mogelijk zelfs energieleverend gebouw komen. Door het wijzigen van de plannen voor de fietsenstalling lijkt dit onzeker geworden. Zijn er mogelijke andere locaties voor een dergelijk icoon van duurzaamheid?
7. In hoeverre is het mogelijk om tot een integrale aanpak te komen van de duurzaamheid van het stationsgebied, waarbij bijvoorbeeld op grote schaal warmte/ koude opslag toegepast wordt? In hoeverre speelt de bouw van de bio-wasmachine hierbij een rol?
8. In hoeverre wordt er in het stationsgebied andere kansen voor duurzaamheid benut (zoals materiaalgebruik, klimaatadaptatie etc)? Graag ontvangen wij hier een overzicht van.
9. In hoeverre wordt in het stationsgebied ingezet op duurzaam vervoer (en verminderen van het autogebruik) bij nieuwbouw, wat betekent dit voor bijvoorbeeld de parkeernorm en de bouw van parkeergarages?

---- --