Ingezonden persbericht


Succesvolle branchedag AD Benelux

Oosterhout, 11 oktober 2011 - Garagehouders, grossiers en leveranciers kunnen via online diensten en social media klanten nog beter van dienst zijn. Dat is de belangrijkste conclusie uit de jaarlijkse branchedag van AD Benelux, de op één na grootste distributeur van automaterialen in de Benelux. Meer dan 150 bij AD Benelux aangesloten leveranciers en grossiers kwamen op deze dag samen om in te gaan op het centrale thema 'de consument van de toekomst'. De AD Benelux-branchedag vond plaats op 6 oktober 2011 in het Golden Tulip Hotel te Doorwerth.

Internet speelt een zeer belangrijke rol bij het aankoopgedrag van consumenten, ook op het gebied van auto-onderhoud. Niet alleen in de oriëntatie, maar ook bij de daadwerkelijke aankoop. Daarnaast is de consument machtiger dan ooit door de mogelijkheid zijn mening te geven via social media. Grossiers en leveranciers wisselden ervaringen uit rond deze ontwikkeling. Vandaar dat het thema 'de consument van de toekomst' centraal stond op de branchedag van AD Benelux.

Gwen Jansen van Jansen Jager Communicatie gaf in haar presentatie inzicht in de kansen en mogelijkheden van social media op het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten. Vervolgens kwam tijdens een bloeiende paneldiscussie, onder leiding van Jansen, naar voren dat de consument van de toekomst andere eisen stelt aan de dienstverlening van leveranciers. Zo vragen ze een snelle afhandeling van (online) informatieaanvragen en gespecificeerde offertes voor schade en reparatie.

De consument krijgt dankzij internet steeds meer mogelijkheden voor het onderhoud van zijn auto. Zo zijn er in andere landen diverse websites actief die auto-onderdelen tegen zeer lage prijzen rechtstreeks aan de consument verkopen. Dit levert ook nieuwe bedrijfsmodellen op in de garagebranche, zo stelde Jos Veldhuizen, hoofdredacteur van Aftersales Magazine, in zijn presentatie. Hij noemde hier als voorbeeld consumenten die zelf onderdelen meebrengen naar garages. Daarnaast ging hij in op websites die onderdelen rechtstreeks aan de consument verkopen en afleveren bij aangesloten garagebedrijven.

Andere sprekers op de AD Benelux-branchedag waren Jos Burgers (directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging) en Dr. Ing. Jens Müller (Head of R&D Mercedes-Benz). Jos Burgers ging in zijn presentatie in op de kracht van samenwerking en de voordelen van franchiseconcepten. Dr. Ing. Jens Müller leek van zijn eigen bedrijf weinig af te weten. De man bleek 'meester van de fake speech' te zijn en verzorgde een onverwachte, luchtige afsluiting van het programma.

Over AD Benelux

AD Benelux is de op één na grootste distributeur van automaterialen, gereedschappen en equipment voor de Nederlandse en Belgische aftermarket. De centrale vestiging in Oosterhout (NL) draagt hierbij zorg voor de logistiek, helpdeskondersteuning, marketing en training. AD Benelux maakt deel uit van het Europees opererende AutoDistribution International (ADI). Het netwerk van ADI bestaat uit ruim 2.000 grossiervestigingen verdeeld over 27 landen. Voor meer informatie: www.adbenelux.com.