Plaatsing bijkomende dynamische signalisatie voor spitsstrook E313. Fase 2 van start op 11 oktober
11/10/2011 09:46
Vlaamse Overheid
Eind september is de allereerste spitsstrook in Vlaanderen in gebruik genomen op de E313 tussen de ring rond Antwerpen en de splitsing E313/E34 in Ranst. Deze week, vanaf dinsdagnacht, worden nog eens 8 portieken voor dynamische signalisatie geplaatst. De bijkomende apparatuur zal, naast het aan- of afkruisen van de spitsstrook, ook variabele snelheidsaanduiding mogelijk maken.
Eind september is de allereerste spitsstrook in Vlaanderen in gebruik genomen op de E313 tussen de ring rond Antwerpen en de splitsing E313/E34 in Ranst. Deze week, vanaf dinsdagnacht, worden nog eens 8 portieken voor dynamische signalisatie geplaatst. De bijkomende apparatuur zal, naast het aan- of afkruisen van de spitsstrook, ook variabele snelheidsaanduiding mogelijk maken.
Tweede fase Op woensdag 28 september zijn op het traject van de spitsstrook in een eerste fase 7 vaste en 4 mobiele portieken met rijstrooksignalisatie en 15 extra camera's in gebruik genomen. Vanaf dinsdagnacht 11 oktober worden in een tweede fase, voor 3 nachten op rij, nog eens 8 bijkomende portieken voor dynamische rijstrooksignalisatie geplaatst: dinsdagnacht 2 en woensdag- en donderdagnacht telkens 3 portieken. 3 van de huidige mobiele portieken worden vervolgens verwijderd. Na de plaatsing op het terrein wordt de nieuwe apparatuur nog geconfigureerd en getest. De nieuwe borden zullen dus niet onmiddellijk operationeel zijn. Aan de weggebruikers wordt gevraagd om hier rekening mee te houden. Uiterlijk medio volgende week zullen alle nieuwe installaties in dienst zijn. Midden november zal dan nog een allerlaatste portiek geplaatst worden op de E313, net na de aansluiting met de Antwerpse ring. Deze portiek zal de laatste mobiele portiek vervangen.
Dynamische snelheidsaanduiding mogelijk Na de voltooiing van de tweede fase, midden november, kunnen de variabele rijstrooksignalisatieborden ook ingezet worden om snelheidsregimes aan te sturen in functie van de verkeersintensiteit.
Het plaatsen van de dynamische signalisatie past in een algemene uitbouw van verkeersmanagementsystemen op de Vlaamse hoofdwegen. DVM-infrastructuur maakt het mogelijk om verkeersstromen verstandig te 'geleiden' en omvat zowel systemen voor detectie als systemen om het verkeer te sturen. De detectielaag, zoals meetlussen in het wegdek en verkeerscamera's, moeten ervoor zorgen dat de verkeersstroom realtime in beeld kan worden gebracht in een verkeerscentrum. De dynamische informatieborden maken het mogelijk weggebruikers tijdig te informeren (over bijvoorbeeld hindernissen, incidenten en alternatief routeadvies) en aan te sturen.
Hinder voor weggebruikers Om de hinder voor de weggebruikers tot een minimum te beperken, worden de werkzaamheden na de avondspits, vanaf 21u, uitgevoerd. Tijdens het plaatsen van de portieken, zal het verkeer slechts één rijstrook ter beschikking hebben. Voor de veiligheid van de weggebruikers zal de snelweg ook een paar keer per nacht een kwartier afgesloten worden voor het verkeer.
Evaluatie Na het ingaan van de tweede fase zal ook gestart worden met het verzamelen van data voor evaluatie en analyse. Tijdens deze evaluatie- en analyseperiode, van minimaal 6 maanden, zal onder andere onderzocht worden welk effect de spitsstrook heeft op files en op het gedrag en het verplaatsingspatroon van de weggebruikers.
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel