Ingezonden persbericht


Algemeen Overleg over het spoor in de Tweede Kamer

Dinsdag 11 oktober vindt het Algemeen Overleg Spoor plaats in de Tweede Kamer. Gezien de volleg agenda heeft Rover een aantal punten gekozen om een standpunt over naar de Kamer te sturen. Rover bepleit onder meer een evaluatie van de bouw van het nieuwe station Arnhem, een betere regie rond fietsen bij stations en een aantal voorwaarden waar bij het aanbesteden van stoptreinen aan moet worden voldaan.

Lees hieronder de inbreng van Rover voor het AO in de Tweede Kamer:

Hoofdnet/FMN

NS heeft de intercitydiensten de afgelopen jaren goed gereden. Ter wille van de samenhang in het net en de continuïteit is het goed als de intercitydiensten in een hand bij de NS blijven. Daar heeft de reiziger baat bij.

De FMN bepleit het aanbesteden van stoptreinen in de regio buiten de Randstad en Zeeland. Aanbesteden kan, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:


- De aanbevelingen van de Commissie-Meijdam onverkort worden overgenomen;


- Een reiziger, die uit de NS-trein komt kan overstappen op een FMN-trein zonder eerst uit te moeten checken bij NS en opnieuw in te moeten checken bij een FMN-bedrijf;


- Er geen oerwoud aan OV-chiphekjes en -paaltjees op stations komt;


- Een reiziger die een NS-kaartje heeft bij vertragingen of storingen gebruik kan maken van de trein van een FMN-bedrijf en vice-versa;


- Er goede afspraken komen over het gebruik van lijnen en stations door meerdere bedrijven;


- Er een OV-autoriteit komt, die knopen kan doorhakken in het belang van de reiziger.

Fietsen bij stations

Uit een onderzoek van Berenschot blijkt dat het aantal reizigers, dat per fiets naar het station komt sterk zal stijgen. Het OV is een keten en de fiets is daar een belangrijk onderdeel van. Nu voelt echter geen enkele instantie zich hier verantwoordelijk voor. De stationspleinen zijn doorgaans van de gemeenten, de fietsenstallingen van Servex, het station ten dele van ProRail en ten dele van NSPoort. NS-reizigers heeft belang bij de komst van reizigers. Er zijn soms goede plaatselijke initiatieven, maar het ontbreekt landelijk aan regie. De Minister moet de regie voeren, maar kan de uitvoering aan anderen overlaten.

ProRail

De Algemene Rekenkamer heeft behartigenswaardige dingen gezegd. De Minister zit op het goede spoor met haar beleid om ProRail zich te laten richten op het reizigersbelang. ProRail heeft nog een lange weg te gaan. De Raad van Commissarissen heeft bij ProRail zijn toezichthoudende rol niet waar gemaakt.

Nieuwe stations

De bouw van het nieuwe station Arnhem is voor de reizigers een drama. Er is een naar en tochtig noodstation met hoge trappen. Het noodstation werd al in gebruik genomen toen de aanbesteding voor het nieuwe station nog moest beginnen. Die aanbesteding mislukte in eerste instantie en leidde vervolgens tot jarenlange vertraging. ProRail sloot het station vele malen voor al het reizigersvervoer. Zo moeten geen nieuwe stations worden gebouwd. Bij de nieuwbouw van Arnhem waren diverse Rijksinstanties, de Provincie, de Gemeente, ProRail, NS-reizigers en NSPoort betrokken. Niemand wil zijn vingers branden aan een evaluatie. De Minister moet die evaluatie gelasten om te voorkomen dat er straks meer van dit soort debacles zullen volgen. Breda wordt het volgende grote project. Amsterdam Centraal komt nooit af.