Opleving toeleveranciers auto-industrie
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger: "Winstmarge steeg van 1,6% in 2009 naar 6,2% in 2010"
Amsterdam, dinsdag 11 oktober 2011 - De wereldwijde markt voor
toeleveranciers in de auto-industrie boekte vorig jaar een record
winstmarge van 6,2%. Hoewel de Europese leveranciers een
bovengemiddelde winst behaalden (6,9%), worden ze ingehaald door
opkomende markten als China (8,8%) en Korea (11,5%). Dit blijkt uit
onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, uitgevoerd samen met
Lazard. Hoewel de vooruitzichten stabiel zijn, voorspelt het
strategisch adviesbureau dat de winstgevendheid van de industrie weer
zal dalen naar beneden de 6%.
"De toeleveranciers in de auto-industrie hebben zich ontzettend snel
hersteld van het dieptepunt in 2009. Toen lag de gemiddelde winstmarge
op slechts 1,6 procent," zegt René Seyger, partner bij Roland Berger in
Nederland. "Een belangrijke factor van deze positieve ontwikkeling is
het snelle herstel van de autoproductie in China en andere opkomende
grondstofmarkten," zegt Dr. Eric Fellhauer, directeur van Lazard.
"Hoewel de vooruitzichten voor de industrie rooskleurig zijn, zullen de
winstmarges dit jaar iets lager liggen. Sinds begin dit jaar zakt de
Chinese markt weer wat weg en stagneert de autoverkoop in de gevestigde
markten. De daarbij komende hogere grondstofprijzen dringen de
wereldwijde winstgevendheid in de sector terug onder de 6 procent."
Verschillen per regio en sector
De winstgevendheid van de auto-industrie verschilt sterk per regio.
Europa doet het relatief goed met een gemiddelde winstmarge van 6,9%
ten opzichte van concurrenten in Japan (5,6%) en Noord-Amerika (4,3%).
"De gevestigde markten hebben het moeilijk met opkomende markten zoals
China en Korea die een winstmarge behaalden van respectievelijk 8,8 en
11,5 procent," aldus Seyger. Daarnaast blijken er ook grote verschillen
te zijn tussen de verschillende werkgebieden van leveranciers. Het
meest winstgevende gebied is die van het chassis (8%), terwijl het
interieur en elektronica (5%) blijven hangen onder het gemiddelde.
Seyger: "Leveranciers van interieur en elektronica hebben het moeilijk
doordat functionaliteiten steeds vaker uit de auto zelf worden gehaald.
Deze worden onder gebracht in de telecommunicatie-industrie." Volgens
de onderzoekers heeft de crisis ook het gat tussen winstgevende en
minder winstgevende leveranciers in de auto-industrie vergroot. In 2010
was de top kwart van de markt zo'n vijf keer meer winstgevend dan de
bodem kwart van de markt.
Prijsdruk
Seyger: "Waar de prijsdruk vanuit de fabrikant op de toeleveranciers
tijdens de crisis juist laag bleef, zien we dat de druk sinds 2010 weer
flink wordt opgevoerd. Naast het behouden van de winstgevendheid is het
daarom van belang dat de toeleveranciers zich richten op innovatie.
Alleen toeleveranciers die zich met hun producten weten te
onderscheiden van de concurrentie zijn in staat om ten minste een
winstmarge van 6 procent te halen. Wie dat niet kan, zal in de
middenmoot blijven hangen met minimale marges van slechts 3 procent."
Over het onderzoek
De Global Automotive Supplier Study 2011 is uitgevoerd door Roland
Berger Strategy Consultants en Lazard, een vooraanstaand adviesbureau.
Het strategisch adviesbureau sprak met meer dan 600 vooraanstaande
deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.000 medewerkers in 42 kantoren, verspreid over
30 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
Links: http://www.rolandberger.nl
Razende Robot Reporter