Ingezonden persbericht


persbericht

24 augustus 2011

één plus één plus één

Wim Biewenga
Carel Blotkamp
Tilman

11-10-11 / 15-01-12

Van 11 oktober 2011 t/m 15 januari 2012 worden in de bovenzalen van het Mondriaanhuis kunstwerken gepresenteerd van drie kunstenaars die hun sporen verdiend hebben in de beeldende kunst. Wim Biewenga, Carel Blotkamp en Tilman hebben met elkaar gemeen dat ze zich op een bijzondere manier verhouden tot Mondriaan en tot de abstracte kunst.

In de tentoonstelling één plus één plus één zijn werken te zien van Wim Biewenga ('t Zandt - Groningen, 1939), Carel Blotkamp (Zeist 1945) en Tilman (München 1959). Alle drie zijn al minstens twintig jaar of langer actief als beeldend kunstenaar. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze zich op een bijzondere manier verhouden tot Mondriaan en tot de abstracte kunst. En daarmee houdt de vergelijking echter ook meteen op. Hun werken laten zich niet verder bij elkaar optellen. Er is geen rekensommetje van te maken waarbij maar één enkele uitkomst mogelijk is. Ze demonstreren juist hoe hun gemeenschappelijke belangstelling voor Mondriaan en de traditie waar zijn kunst in staat, tot zeer verschillende resultaten kan leiden; vandaar de titel van de tentoonstelling: één plus één plus één. Van hen lijken Biewenga en Blotkamp zich meer als schilder te kwalificeren dan Tilman, die vooral installaties maakt en sculpturen. Maar Tilman beschildert zijn minimalistisch ogende beelden toch ook. De panelen die hij voor zijn uitvoeringen op locatie gebruikt en de objecten die hij in series naast elkaar aan de wand schikt heeft hij in allerlei kleurige verven en lakken beschilderd. En Biewenga en Blotkamp maken naast hun schilderijen en werken op papier ook wel ruimtelijke objecten. Het is misschien juist die weigering om hun werk rigide in hokjes te laten indelen die ze met elkaar gemeen hebben. Van Biewenga en Blotkamp zijn keuzes gemaakt uit hun kunst van de laatste jaren waardoor mooi te volgen is hoe deze werken zijn ontstaan en hoe de kunstenaars op volgende ideeën en werken gekomen zijn. Wim Biewenga zonder titel 2008 | olieverf op paneel | 30 x 33,5 cm | Collectie kunstenaar

Carel Blotkamp Compositie met organische vorm en zwarte driehoek 2011 | pailletten op bedrukt papier | 50 x 59 cm | Collectie kunstenaar | foto jan Pieter van den Heuvel

Tilman HUGZ 2008 | serie van 8 schilderijen | lak op MDFboard | ieder 51 x 39 cm | Collectie kunstenaar

Wim Biewenga

Wim Biewenga maakte aanvankelijk schilderijen waarvan de voorstellingen nog herkenbaar waren. Die werden gevolgd door meer lyrisch abstracte impressies waarbij hij zich liet leiden door associaties die hij bij bepaalde woorden en beelden had. Daarvan zijn verschillende voorbeelden op de expositie, net als van zijn meest recente werk waarin hij composities samenstelt uit meer formele beeldelementen. Vooral in die werken klinkt, hoewel Biewenga er zijn karakteristieke lichtvoetigheid weet te handhaven - zijn belangstelling voor onder ander Mondriaan door.

Wim Biewenga zonder titel 2011 | olieverf / grafiet op doek | 110 x 10 cm | Collectie kunstenaar

Carel Blotkamp

Carel Blotkamp heeft zijn kunstenaarschap lang gecombineerd met zijn werk als hoogleraar moderne kunst aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, tot zijn emeritaat in 2009. Als kunsthistoricus onderscheidt hij zich als Mondriaanexpert en deskundige over de abstracte kunst. In zijn eigen kunst werkt die belangstelling door en spelen behalve Mondriaan ook andere Stijlkunstenaars: Theo van Doesburg en Bart van der Leck en andere zwaargewichten zoals Kazimir Malewich een prominente rol. De ernst waarmee Blotkamp in zijn studies hun kunst en gedachtegoed analyseert en interpreteert, heeft in zijn kunst echter plaatsgemaakt voor een scherpe en vooral geestige omgang met deze iconen uit de kunstgeschiedenis. Over hun bijna loodzware meesterwerken legt hij sluiers van geplakte pailletten waardoor ze licht en luchtig worden terwijl hij het scandaleuze schilderij van Courbet; L'Origine du Monde 1866, omwerkt tot een abstract constructivistisch werk.

Carel Blotkamp Mona Suprema 2010 | pailletten op bedrukt papier | 70 x 44 cm | Collectie kunstenaar | Foto: Jan Pieter van den Heuvel

Tilman

Van Tilman zijn recente werken gekozen; een reeks met grote panelen waarin enkel snedes zijn gezaagd en een serie kleinere wandobjecten. Het materiaal dat hij voor deze werken gebruikt zijn prefab balken en schotten die in de bouw worden gebruikt. Die specifieke materiaalkeuze komt voort uit Tilmans gewoonte om zich, lopend door de stad, vooral te laten inspireren door de bouw- en herbouwpraktijk. Een voorkeur die doet denken aan Mondriaans fascinatie voor het Parijse stadsbeeld. Aan de selectie werken van Tilman wordt in het Mondriaanhuis nog een sculptuur toegevoegd die door hem ter plekke gemaakt wordt waarmee wordt aangesloten op zijn praktijk als kunstenaar die vooral site specific werk maakt.

Tilman House of colour | 11,5 x 23,5 x 35 cm | lak op MDFboard | collectie kunstenaar

Het samenbrengen van het werk van deze drie kunstenaars levert een levendig geheel op. De tentoonstelling één plus één plus één nodigt uit tot het maken van vergelijkingen, zet aan tot heroverwegingen en - wellicht ook - tot een herijking van het idee dat we van abstracte kunst hebben. De tentoonstelling één plus één plus één wordt zondag 9 oktober 2011 om 16.00 uur geopend voor publiek door het nieuwe hoofd Mondriaanhuis, dr. Alied Ottevanger. U bent van harte welkom!

////////////// einde bericht ///////////////////

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
T 033 46 00 170
info@mondriaanhuis.nl www.mondriaanhuis.nl